Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Ny älvtunnel kan få vägavgift

    Det kan bli vägavgifter i den planerade Marieholmstunneln under Göta älv. Förslaget ska snabbutredas men frågan är om det inte skulle kräva avgifter på alla älvförbindelser i Göteborg. Busskörfält i Tingstadstunneln ingår också i utredningen.
    Vad det konkret handlar om är att göra den ännu inte finansierade motorvägstunneln under älven strax norr om Tingstadstunneln till en betaltunnel. Bilisterna ska betala en avgift varje gång de kör genom den nya tunneln. Detta för att få ihop en del av de cirka tre och en halv miljarder kronor som Marieholmstunneln kostar att bygga.
    På onsdagen meddelade Göteborgs kommun, Göteborgsregionen, Västra Götalandsregionen och Vägverket att de tillsammans över sommaren ska snabbutreda hur mycket pengar som någon form av avgifter i en ny tunnel kan dra in till att betala byggkalaset. Utredningen ska vara klar redan i september och innan regeringen i höst presenterar sitt förslag om hur infrastrukturen ska byggas ut runt om i Sverige.
    - Marieholmstunneln finns i dag inte med i någon plan men vi gör nu allt vad vi kan för att få med den i den aktuella planeringen, säger Göran Johansson (s), ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg.
    Marieholmstunneln är en trefilig motorväg som ska binda ihop E20 och E45 på östra sidan av älven med E6 och Lundbyleden på Hisingssidan och avlasta Tingstadstunneln.
    Både Göran Johansson och kommunstyrelsens vice ordförande Jan Hallberg (m), som dessutom är ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund med 13 medlemskommuner, är angelägna om att kunna visa regeringen att det finns lokala och regionala pengar till en del av bygget.
    - Utredningen vi nu ska göra över sommaren är det första stora praktiska steget vi tar för att få med tunnelprojektet i i de nödvändiga planerna så snart som möjligt, säger Jan Hallberg (m).
    Om Marieholmstunneln blir en betaltunnel skulle de första vägavgifterna som tas ut i Göteborgsområdet alltså gå till att delbetala just ett vägbygge. Både Johansson (s) och Hallberg (m) hävdar dock att den helhet som snabbutredningen ska titta på också innehåller stora förbättringar för kollektivtrafiken. I pressmeddelandet nämner de till och med kollektivtrafiken före biltrafiken.
    Men Marieholmstunneln är väl ingen viktig länk för kollektivtrafiken?
    - Jo, för kollektivtrafiken står ju också still i Tingstadstunneln med de köer vi har där i dag. Det här handlar framförallt om restider, att man måste komma fram snabbare, svarar Göran Johansson (s).
    Han talar därför om möjligheten att ge kollektivtrafiken fler körfält på älvförbindelserna. I dag finns busskörfält bara på Göta älvbron.
    - Men Marieholmstunneln får vi sammanlagt sex körfält i vardera riktningen i tunnlarna under älven och då kan där bli plats för busskörfält, säger Göran Johansson.
    Även i Marieholmstunneln?
    - Det får vi se, vi har inte kommit dit ännu, svarar Göran Johansson.
    Enligt Jan Hallberg (m) handlar det om busskörfält bara i Tingstadstunneln och bara i rusningstid..
    - För det finns väl inte så mycket kollektivtrafik som skulle ha nytta av Marieholmstunneln, den går ju längre bort från centrum, säger Jan Hallberg.
    Han påpekar att Marieholmstunneln rent tekniskt skulle kunna börja byggas så tidigt som före 2010 men det förutsätter då att en rad andra saker också är uppfyllda: att det finns kommunala detaljplaner, miljötillstånd, att eventuella överklaganden inte tar för lång tid...
    Går det att göra Marieholmstunneln till en betaltunnel utan att samtidigt ta betalt av bilisterna i Tingstadstunneln strax intill och på broarna över älven?
    - Det är min förhoppning, att om avgiften i den nya tunneln inte är för hög, så ska bilister välja den före Tingstadstunneln därför att de kommer fortare fram om de betalar, svarar Jan Hallberg (m).
    Hur hög skulle avgiften bli?
    - Det vet jag inte. Kanske en tia, säger Jan Hallberg.
    Fem män ska leda snabbutredningen. Förutom s- och m-ledarna i Göteborg och Göteborgsregionen är det Kent Johansson (c) som är regionråd i Västra Götalandsregionen samt Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö och hans regionchef i Västsverige Håkan Wennerström.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.