Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/9

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Nu stämplar de sista ut från Götaverken

    Fortfarande är det oklart vad som ska hända med kranarna och marken. Två Dagars fotograf Ida Knudsen var där när sista båten lämnade varvet den 24 juni förra året. 

    Skratten var inte lika många och höga som de varit. Men visst fanns det fortfarande lite hopp kvar de där dagarna i juni. Några av oss som arbetade på varvet trodde ju att vi med ekonomiskt stöd från underleverantörer skulle kunna fortsätta driva verksamheten, säger Dennis Hedarp, dockmästare på Götaverken.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Men så blev det inte. Reparationerna på bogserbåten Bukken i slutet av juni förra året kan ha varit de sista som utfördes i dockan.

    När beskedet om att verksamheten på Götaverken skulle avvecklas kom den 24 april förra året, blev det en kalldusch för de anställda. Företaget hade precis gått igenom en varselperiod. Av 124 anställda fanns bara 64 personer kvar.

    Dennis Hedarp började jobba på Götaverken redan som 16-åring och tillhörde de äldsta. Efter 43 år som varvsarbetare var det över, det skulle inte bli något 45-årsjubileum.

    – Till en början var vi väldigt förvånade, vi fattade nog inte riktigt vad som hände. Visst var vi medvetna om att det gick dåligt, men inte att beslutet skulle tas så snabbt. Det var overkligt, säger han.

    i maj förra året fick de anställda veta hur länge de skulle jobba kvar. Dennis Hedarp fick ett års uppsägningstid.

    – I efterhand känns det märkligt att vi skulle arbeta så lång tid efter att beskedet kom. Men på något sätt var det viktigt att sluta med flaggan i topp.

    Efter att sista båten Bukken lämnat varvet, försvann också de anställda en efter en. Många till nya jobb. Inventarierna är sålda och i dagarna lämnar de fyra sista anställda Götaverken.

    Snart finns bara kranarna kvar. 

    FAKTA: AVVECKLINGEN

    • Den 24 april 2014 kom beskedet att Damen Shiprepair Götaverken skulle avvecklas som en följd av stora förluster.

    • Götaverken hade då 64 anställda. I maj fick de sina uppsägningstider, de som varit där längst fick ett år. 

    • I samband med avvecklingen beslutades också att varvet skulle auktioneras ut. 

    • Den 26 februari i år hölls en auktion där fyra av Götaverkens kranar skulle säljas.

    • Budgivningen på de två största kranarna vanns av Stena Line, Serneke och Volvo. Budgivningen på de två mindre kranarna vann Premator AB och Ingvar Oldsberg. 

    • Likvidatorn Morgan Hallén ansåg att buden var för låga och auktionen ogiltigförklarades.

    • I dag är övriga inventarier sålda. Fortfarande kvarstår frågetecken kring vad som ska ske med kranarna och de två dockorna.

    FAKTA: GÖTAVERKEN

    1841 grundades Keillers verkstad. Namnet kom från skotske grundaren Alexander Keiller. 

    1847 byggdes det första fartyget. 

    1906 såldes verksamheten till nybildade Göteborgs Nya Verkstads Aktiebolag.

    1916 fick varvet namnet AB Götaverken.

    1910 tog Götaverken över platsen som Sveriges ledande skeppsvarv. 

    1920 var Götaverken, med 2 287 anställda, det näst största företaget i Göteborg.  

    Runt 1933 var Götaverken världens största skeppsvarv.

    1963 tillkom Arendalsvarvet till Götaverken. 

    1975 var 15 000 personer anställda vid samtliga varv i Göteborg.

    1977 övertogs Götaverken av statliga Svenska Varv.

    1989 lämnade den sista båten Arendalsvarvet och all verksamhet upphörde.

    1993 återupptogs Götaverken som ett reparations- och underhållsvarv, då under namnet Cityvarvet. 

    2000 köptes varvet av den holländska koncernen Damen Group.

    2012 ändrades namnet till Damen Shiprepair Götaverken.

    2013 fick 60 av 124 anställda på varvet gå efter ett varselbesked.

    2014 kom beskedet att Götaverken skulle avvecklas. 

    Källor: varvshistoriska.se, Sveriges industrialisering och släkten Keiller/Martin Fritz, Nationalencyklopedin

    FAKTA: INVENTARIELISTA

    Här är några av alla de inventarier från Götaverken som auktionerats ut efter beslutet om avveckling.

    • Containrar och arbetsbockar

    • Säckkärror och varuvagn

    • Stålkorgar med slang

    • Dieseltruckar

    • Förlängningsgafflar till truck

    • Skrotcontainrar

    • Lyftkätting

    • Snabbtelfer

    • Spaklyftsblock

    • Svetstraktor

    • Kedjor

    • Stövlar

    • Pallar med verktyg

    • Gasbrännare

    • Däck

    • Pall med tygtrasor

    • Plåt i mängder

    • Landgångsramper

    • Propellerblad

    • Fartygslucka

    • Plåtskåp

    • Alkoholtestare

    • Pausrum

    • Arbetsbord

    • Stålbåt

    • Arbetsbod

    Källa: psonlineauktioner.se

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.