Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Södra-Marieholmsbron-750x23

Illustrationen visar hur bron öppnas för ett passerande fartyg genom att den vrids åt sidan. Bild: Trafikverket

Nu invigs nya bron över älven i Göteborg

Göteborg Södra Marieholmsbron är inte spektakulär som en eventuell linbana, inte lika dyr som motorvägstunneln som byggs bredvid - men en mycket viktig bit i svenska järnvägsnätet.

Till sist har Göteborg nu en dubbelspårig järnväg över älven. Officiell trafikstart blir det på tisdagsförmiddagen. Då är infrastrukturministern - göteborgaren Anna Johannson (S) - och höjdare från Trafikverket, kommunen, Västra Götalandsregionen, hamnen, Volvo AB och säkert en del andra på plats på den nybyggda bron som går mellan Marieholm och Tingstad. Södra Marieholmsbron går precis nedströms - söder om - den gamla Marieholmsbron. Och precis som den gamla bron numera också har, så har den nya en gång- och cykelbana.

Men större betydelse än för cyklister och gående får järnvägsbron för resenärerna på Bohusbanan. Nu finns det till sist två spår över Göta älv i Göteborg - ett på vardera bron. Och då blir det inte längre tvärstopp i tågtrafiken så som det blev när den enda bron krånglade, till exempel vid broöppning för fartyg som passerar på älven.

Allra störst betydelse anses den nya bron dock få för industrin och det övriga näringslivet, inte bara i Göteborgsområdet och Västsverige, utan i hela landet. För kollektivtrafikresenärerna i all ära, de kan ju i bästa fall undsättas med ersättningsbussar. Värre är det med alla containrar, trailers och andra stora, tunga laster på tåg till och från Göteborgs hamn, Volvo och andra industrier och företag som blir stillastående om enda bron krånglar. (Jo, vissa godståg till och från Hisingen går att köra via Bohusbanan men då får de inte vara för tunga, breda eller höga.)

Läs och se mer om den nya bron i den tidigare GP-artikeln Så byggs de nya Marieholmsförbindelserna.

Mest läst