Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Trängselskatt

Nu är stan inringad

Göteborg Den sista av de 36 betalstationerna med 42 portaler och 290 kameror monterades natten till torsdagen. Nu skall detaljerna trimmas in så allt fungerar före gryningen den 2 januari 2013.

I måndags började 70 nya medarbetare sitt jobb på kundtjänsten på Transportstyrelsen i Norrköping, det är de som skall svara på trafikanternas frågor om trängselskatten, identifiera fordon som passerar betalstationerna när den automatiska avläsningen inte fungerar och ta emot klagomål från trafikanter som anser sig feldebiterade.

När trängselskatten i Göteborg blivit vardag kommer kundtjänsten att sysselsätta 30-35 personer. Dessutom har Transportstyrelsens tolv personer i Stockholm och Göteborg som ser till systemen fungerar.

Att administrera och övervaka trängselskattesystemet beräknas till att börja med kosta 200 miljoner kronor per år men kostnaden beräknas successivt till 120 miljoner kronor per år.

Investeringen i portaler, kameror, datorer och annan teknik blir cirka 850 miljoner kronor, 100 miljoner mindre än beräknat.

Trängselskatten beräknas ge 925 miljoner kronor nästa år och 2014, därefter drygt en miljard kronor per år

Hittills har närmare två miljarder kronor av de 34 miljarderna i Västsvenska paketet plöjts ner i busskörfält och andra körfält, perrongförlängningar och projektering av ny infrastruktur.

Bild - 1

Busstrafiken utökas redan 9 december, de flesta busskörfälten är klara i god tid.

Asfaltering och målning av busskörfält pågår mellan Kanaltorget (vid operan) och Sprängkullsgatan, främst kring Centralstationen och Drottningtorget.

Buss- och bilkörfält på Övre Husargatan blir klara om några veckor, men cykelbanorna dröjer in på nästa år liksom ombyggnaden av Linnéplatsen och anslutande gator.

Busskörfält är redan klara på E 6 mellan Bäckebol och Klareberg, på riksväg 40 Delsjömotet-Örgrytemotet, på delar av Västerleden, på E20 mellan Svingeln och Ånäsmotet och på länsväg 158 mellan Pilegården och Hovås.

Om- och utbyggnaden av väg 155, Torslandavägen, är försenad efter två hårda vintrar. Sträckan Vädermotet-Arendal är klar efter sommaren och Vädermotet-Sörredsmotet några månader senare. Det innebär att de provisoriska busskörfälten används ytterligare sju-tio månader.

Ännu finns inget startbeslut om ombyggnaden av Sörredsmotet, den lär påbörjas tidigast 2014 och vara klar tidigast 2016.

1 000 nya pendelparkeringsplatser för bilar och lika många för cyklar vid stationer och busshållplatser kommer att vara klara till årsskiftet och ytterligare 1 000 platser under 2013.

Alependeln rullar igång 9 december, men kvartstrafiken i högtrafik införs 7 januari när resandet sätter fart efter jul- och nyårshelgerna.

Förlängningen av perrongerna för Alingsås- och Kungsbackapendeln har kommit drygt halvvägs. Tolv av 19 stationer är klara vid årsskiftet, sex blir klara under 2013 och den sista, Hede, i början av 2014. Med längre perronger kan pendeltågen bli längre.

Mest läst