Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Nu är majoriteten i Göteborg emot Västlänken

    Stödet för Västlänken minskar i Västsverige. Och i Göteborg är de som är negativa i majoritet. Det visar en ny rapport från SOM-institutet.

    Bara i nordost finns en övervikt för de som tycker Västlänken är bra. I alla andra delar av Göteborgs kommun är inställningen i dag negativ.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Det pågår en motkampanj. Det påverkar, säger socialdemokraten Johan Nyhus, kommunalråd med ansvar för trafikfrågor.

    • Mest negativa är folk på Hisingen och i Örgryte/Härlanda. Där har över 50 procent av de tillfrågade svarat att de tycker att Västlänken är dålig, medan omkring 30 procent svarat att de tycker den är bra.

    • Även i Centrum/Linnéstaden och Sydväst är andelen positiva omkring 30 procent. De negativa i de områdena är omkring 45 procent.

    Johan Nyhus säger att han såg att någonting förändrades under valrörelsen förra året. När de som drev frågan om en folkomröstning mot trängselskatten började märka att det inte gick deras väg siktade de in sig på Västlänken i stället.

    – Det är många som snackat ned projektet och kommit med ren skrämselpropaganda. Och vi som är positiva har inte alla svar än. Det är ett stort projekt och vi är inte framme i alla detaljer, säger han.

    I Västsverige som helhet finns fortfarande ett visst stöd för Västlänken.

    När SOM-institutet började ställa frågor till västsvenskarna om projektet 2006 var tågtunneln ännu inte beslutad. Då fanns en klar övervikt för de som tyckte att projektet verkade bra. Det så kallade balanstalet – alltså skillnaden mellan de som svarat att de tycker Västlänken är bra jämfört de som tycker att den är dålig – låg på plus 30.

    När beslutet precis var fattat, 2011, hade stödet ökat till plus 34. Sedan dess har västsvenskarnas stöd minskat år för år, till rekordlåga plus 2 i dag.

    Bland de boende i Göteborgs kommun är alltså siffran nere på minusnivåer i alla delar utom nordost.

    – Det som har hänt från 2011 till 2014 är att det kommit ut mer fakta om projektet som gör att folk kan bedöma det på ett annat sätt, säger Vägvalets partiledare Theo Papaioannou.

    Han tror också att det spelat in att vi haft en folkomröstning om trängselskatt, som resulterade i ett nej men som de styrande valt att bortse ifrån.

    – Det har skapat ett förtroendegap.

    Johan Nyhus tror att det minskade stödet i Göteborg, och inte minst i de centrala delarna av staden, kan hänga samman med att folk börjar bli allt mer oroliga för de praktiska konsekvenser själva bygget av tågtunneln kommer att medföra. Och till viss del ger han sig själv och andra politiker skulden för att folk är skeptiska till projektet.

    – Vi borde varit bättre på att förklara syftet. Det får vi ta på oss, säger han.

    Stödet för Västlänken är starkast bland boende utmed riksväg 40 och riksväg 45, där 37 procent tycker att projektet är bra och mindre än 15 procent tycker att det är dåligt.

    Intressant i sammanhanget är också att inställningen till trängselskatt visar en helt annan utveckling än den till Västlänken. 2011, när beslutet precis fattats, var inställningen bland västsvenskarna klart negativ – minus 29 – men sedan dess har acceptansen ökat till minus 9.

    – Jag tycker inte att det är så konstigt. Till slut tröttnar folk. De vänjer sig och tappar intresset, säger Theo Papaioannou.

    Johan Nyhus säger att han ser samma tendens i sin mejlbox. Numera är det få som hör av sig med klagomål på trängselskatten.

    – Efter det att vi fattade beslutet i fullmäktige har jag fått oerhört lite kommentarer om trängselskatten.

    Läs också: De måste ge plats för större tåg

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.