Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
126867h1024.jpg

Konsumentverket har tagit emot många anmälningar mot flygbolaget Norwegian. ARKIVBILD. Bild: Johan Nilsson / TT

Norwegian toppar svarta listan

Resor Flygbolaget Norwegian har övertagit rollen som resebranschens värsting från Ryanair. Det visar en genomgång som tidningarna Vagabond och Råd & Rön har gjort.

Norwegian är det reseföretag som har trotsat Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut vid flest tillfällen. I 34 ärenden har flygbolaget vägrat betala kompensation, trots nämndens rekommendationer. Av dessa ärenden handlar 32 om flygförseningar och totalt har Norwegian rekommenderats att betala motsvarande 400 000 kronor i ersättningar.

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige, beror värstingplaceringen på att man har haft problem med en ny flygplansmodell, som levererades utan att ha testats i kommersiell trafik. Det har lett till att många resenärer drabbats av försenade flyg.

-Vi har inte följt ARN:s rekommendation då det handlat om förseningar till följd av fabrikationsfel. EU-domstolen säger att fabrikationsfel är en extraordinär omständighet och då faller rätten till kompensation för resenären, säger hon.

Det handlar enbart om fall då Norwegian menar att ARN inte har gjort en korrekt bedömning, annars följer man alltid ARN:s rekommendationer, enligt henne.

-Och nu fungerar våra plan mycket bättre, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgjorde 1 024 ärenden under 2014. Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 486 av dessa. Följande reseföretag har inte följt nämndens beslut:

1. Norwegian Air Shuttle, 34 ärenden med sammanlagt 73 resenärer.

2. Primera Air, 12 ärenden med sammanlagt 24 resenärer.

3. Wizz Air, 9 ärenden med sammanlagt 16 resenärer.

4. Hovslätts bussresor, 4 ärenden med sammanlagt 9 resenärer.

5. Framtidsresor, 3 ärenden med sammanlagt 14 resenärer.

6. Tailwind Airlines, 3 ärenden med sammanlagt 10 resenärer.

7. Air China, 2 ärenden med sammanlagt 5 resenärer.

8. British Airways, 2 ärenden med sammanlagt 3 resenärer.

Källa: Vagabond/Råd & Rön.

Mest läst