Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Nina Hemmingsson | Det är svårt att vara Elvis i Uppsala

Litteraturrecensioner Nina Hemmingsson gör upp med bilden av den lyckade ­människan, skriver Elin Grelsson Almestad. Här får livet vara svart, svårt och ensamt.

Serier

Serier

Nina Hemmingsson

Det är svårt att vara Elvis i Uppsala

Kartago

I tider av ”egoboost”, ”självkänsla nu” och ”du duger som du är”-budskap har Nina Hemmingssons serieskapande länge fungerat som en befriande oas. Många är vi som har hittat en frizon i hennes svartsynta, uppriktiga och ofta hysteriskt roliga serier. Flera av dem har blivit samtida klassiker. Som när Hemmingsson äntligen gav namn åt fenomenet där en tjej sitter i killens knä och stödjer sin kropp med hjälp av tårna för att verka lättare än hon egentligen är. Allt enligt förväntningarna att han är stark och hon är en nätt liten älva, samtidigt som tårna krampar av ansträngning. ”Tåtricket” är numera ett befäst begrepp på ett irriterande fenomen som oroväckande många kvinnor känner igen sig i.

Nu presenteras Hemmingssons värld i samlingsboken Det är svårt att vara Elvis i Uppsala, med både gamla serier och tidigare opublicerat material. Det är åtta år sedan debuten HJÄLP! (tillsammans med Sara Olausson) kom ut och hon har sedan dess mutat in ett eget rum i Seriesverige. Förutom serieböcker förekommer hennes enrutingar som bland annat populära kylskåpsmagneter (själv har jag två hemma i mitt och makens kök, som båda svartsynt driver med parmiddagar och relationer) och de fanns med i SVT Plays julkalender för vuxna förra året. Samlingen ger en möjlighet för den som inte stiftat bekantskap med Hemmingssons värld innan, att börja från början och den utgör ett gott axplock av hennes skapande.

Här syns en tydlig utveckling och variation i tecknandet, bortsett från att hon aldrig lämnar de svartvita nyanserna. Från mer grovhugget till detaljerat, skarpa kontraster till suddiga nyanser. Även innehållsmässigt går det att skönja en utveckling mot de mer raka skämten och oväntade replikerna, men med samma svärta som ständigt närvarande fond.

De korta onelinersrutorna får här också ge vika för längre serier och visst kan jag sakna en hel del enrutingar, inte minst för att Hemmingssons styrka ofta legat i just dessa. Samtidigt ger de längre serierna en möjlighet att stifta bekantskap med Hemmingsson som berättare, något som lätt försvinner bland kylskåpsmagneter och tidningsurklipp. Här får läsaren tänka själv, ja kanske ännu mer känna själv. Berättelserna saknar lyckliga slut, slutar ofta abrupt och skriver aldrig ut mer än det absolut nödvändiga. Att Nina Hemmingsson i år debuterade som poet med diktsamlingen Det var jag som kom hem till dig är föga förvånande när man ser till tonerna som hon bygger upp i sitt serieskapande.

Men det är varken de råa skämten eller den fina berättartonen som gör Nina Hemmingsson till en av samtidens bästa serieskapare. Det är snarare den subtila samhällskritiken. Hon driver inte sällan med samhälleliga förväntningar på kvinnor, såsom i tidigare nämnda ”tåtricket” och föreställningen att nyblivna mödrar inte är intresserade av sex. Men här blir tecknandet av könsmässiga normer snarare en konsekvens av Hemmingssons skarpa blick på våra relationer och våra förväntningar på varandra och oss själva än ett självändamål. Hemmingsson är aldrig plakatpolitisk, nej jag skulle inte ens etikettera hennes serier som feministiska om en sådan etikett nu vore intressant. Det är i stället en allmängiltig och smygande diskussion om våra roller och förväntningar som skapas i läsningen.

Det är svårt att vara Elvis i Uppsala är en god påminnelse om Nina Hemmingssons roll som samhällskritiker. Utan större åthävor eller uttalade budskap gör hon upp med bilden av den lyckade och kontrollerade människan. Här får livet vara svart, svårt och ensamt och hon låter sina kvinnor vara deprimerade, tjocka, vulgära, gamla och kåta. I Nina Hemmingssons serieskapande får hela människan plats.

Bild - 2
Bild - 3

Nina Hemmingssons nya bok Det är svårt att vara Elvis i Uppsala.

Elin Grelsson Almestad är författare och kulturskribent och medverkar regelbundet i GP. Skrev senast om Po Tidholms artikelsamling Norrland.

Mest läst