Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Nevs första Saab rullade av bandet

Ekonomi Den första Nevsproducerade Saab-bilen rullade av bandet i Trollhättan.

Klockan 13.39 rullade Nevs första Saab av från bandet i Trollhättan, strax efter att näringsminister Annie Lööf (C) och Nevs grundare och huvudägare Kai Johan Jiang klippt det blågula bandet framför monteringbanan.

Den svartblänkande bilen rullade drygt fem meter innan den stannade och parkerades, inför ett stort pressuppbåd.
Lööf talade dessförinnan om hur viktig bilindustrin är för den svenska ekonomin men även för världsekonomin. Hon poängterade även att hon gläds över att Nevs valt att lägga produktionen i just Trollhättan.

– Idag är jag glad och stolt, säger Nevs grundare och huvudägare Kai Johan Jiang vid en presskonferens inför Saabfabrikens nystart.


– Jag visst att det skulle blir en svår resa för att få igång produktionen. Men att det skulle bli så många svårigheter, det visste jag inte. Om vi löste tio problem en dag, så kom det till fem nya.

Den nya, eldrivna varianten av Saab 9–3 ska börja produceras nästa år. Den kinesiska staden Qingdao, som är delägare i Nevs, har beställt 200 sådana bilar.
– De ska levereras under våren, säger Nevs vd Mattias Bergman.

Niklas Edvinsson blev fast anställd på Saab 2008. Precis lagom till den mest turbulenta tiden i företagets historia – med allt från GM:s beslut att lägga ned till Mullertiden med produktionsstopp, uteblivna löner och, till sist, konkurs.

– Att ständigt leva med det: har jag jobb nästa vecka? Får jag lön nästa månad? Det var en press, givetvis. Sparkontona var på noll i princip ett tag, berättar han.

Han är kvalitetsingenjör på inköpsavdelningen och gick direkt från Saab till en liknande tjänst på Volvo PV. Men efter drygt ett år på Volvo sa han upp sig, för att få komma tillbaka till Saab. Han kunde inte motstå chansen att komma tillbaka till Saab och bygga nytt. Och nu händer det. I dag rullar den första bilen ut.

Med tanke på det som hänt: hur vågade du?

– Jag hade haft lite kontakt med gamla kollegor och hade hört mig för om Nevs som företag. Jag gjorde min hemläxa innan jag tog kontakt, säger han.

Flera av de gamla kollegorna på inköpsavdelning är också tillbaka. Niklas Edvinsson berättar att det är fler som hoppat av fasta jobb för att få vara med om ”det här äventyret”.

– Att få vara med och starta ett bilföretag. Den chansen kommer inte tillbaka. Och att jobba med märket Saab igen. Det är mycket hjärta i de som börjat, säger han.

Och revanschlusta?

– I ordet revansch lägger jag att bevisa att det vi en gång hade skulle fungera. Och det är inte riktigt det som är grejen. Så nej, inte så mycket faktiskt. Vi ska skapa något nytt.

Under den sista tiden med Victor Muller var Saab ständigt på rubrikerna. Utspelen avlöste varandra. Ena dagen fanns avtal med kinesiska biltillverkaren Hawtai. Ett par dagar senare hette det att Pang Da skulle köpa in sig i det blödande bolaget.

Sedan Nevs, med huvudägaren Kai Johan Jiang tagit över, är strategin en helt annan. Nu handlar det om att ligga lågt och att visa resultat i stället för att prata.

Under det dryga året som Nevs ägt Saab har företaget växt, sakta men säkert. Och lite under radarn för den breda allmänheten är man nu framme vid att man ska börja bygga bilar.

Niklas Edvinsson har också mött det här – att folk omkring honom inte riktigt har koll på att fabriken är på väg att rulla igång. Och att folk är skeptiska.

– Jag tror att folk har svårt att skilja Saab automobile från Nevs. Och det måste man göra, för det är otrolig skillnad. Vi bygger samma bilar och har samma varumärke. Men vi är Nevs. Och Nevs som företag har helt andra förutsättning och helt annan affärsplan, säger han.

Satsningen på elbilar är en sak som är annorlunda. En annan är fokuset på Kina, där huvudägaren och delägaren, nio miljonersstaden Qingdao, finns. Företaget har internkurser för att höja medarbetarnas kunskap om landet.

När Niklas Edvinsson berättar om tiden före konkursen säger han att han egentligen inte var särskilt orolig för egen del. Men tanken på att varumärket Saab skulle försvinna. Det var tungt på ett annat sätt.

Hur kommer det att kännas när den första bilen rullar av bandet?

– För mig som är uppe i det varje dag är den första bilen redan verklighet. Men det är klart: symbolvärdet att det rullar ut en ny Saab, en Nevsproducerad Saab – det blir fantastiskt.

Lööf klipper bandet

Invigningsceremonin börjar klockan 13.00 i dag. Nevs huvudägare Kai Johan Jiang och vd Mattias Bergman finns på plats för att berätta om företaget.

Klockan 13.25 lämnar den första bilen monteringsbanan. Näringsminister Annie Lööf klipper bandet och förklarar fabriken nyinvigd.

Till en början kommer man att tillverka en ansiktslyft Saab 9-3 aero sedan. Hur bilen ser ut kan du se på gp.se i eftermiddag.

/TT

Mest läst