Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Netonnet vann mot Elgiganten

Konsument Elgiganten får inte utlova att en vara ska finnas i butiken - om den inte gör det. Det slog Marknadsdomstolen fast i en dom under onsdagen.
Ställningskriget mellan elektronikkedjorna går vidare. Den här gången var det Netonnet som tog hem segern efter sin stämningsansökan mot Elgiganten. Den handlade framförallt om att Elgiganten går ut med lockerbjudanden om varor, som sen inte återfinns i butiken.
- Vi har följt kedjans agerande i många år och kände att vi var tvungna att göra något, sa Anders Halvorsson, vd på Netonnet till GP när målet togs upp i januari.
Och den här gången gick Marknadsdomstolen på Netonnets linje. Elgiganten förbjuds med ett vite av 500 000 kronor att marknadsföra produkter tillsammans med ett löfte om att de finns i lager. Dessutom måste man vara försiktig med uttryck som "Sveriges billigaste.." om det inte överensstämmer med verkligheten.
Stämningsansökan som lämnades in av Netonnet under förra året har resulterat i att Elgiganten i sin tur har stämt Netonnet och Siba. Elgiganten har även stämt Mediamarkt för att företaget i en annonskampanj utlovat marknadens "lägsta priser". Där har ett interimistiskt beslut fattats som går på Elgigantens linje. Men Mediamarkt har svarat med samma mynt och även lämnat en stämning mot Elgiganten för att kedjan påstår att den har "det bredaste sortimentet av märkesvaror". Domstolen har fattat ett interimistiskt beslut även i det fallet, som inte tillåter Eligiganten att annonsera på det sättet.
Mest läst