Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Lena Malm (S) tar emot namnunderskrifterna för en folkomröstning om trängselskatten.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nej-sägarnas sex myter om folkomröstningen

Nej-sägarna till en folkomröstning om trängselskatten levererar en rad myter som är lätta att slå hål på, skriver bland andra Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vägvalet lämnade över 28 600 (varav 22 900 göteborgare) namnunderskrifter med krav om folkomröstning redan 2010 men de etablerade partierna valde att avslå vår begäran.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu har samma partier fått en andra chans att lyssna på göteborgarna genom GT:s namninsamling som omfattar 90 818 namnunderskrifter. Antalet godkända göteborgare är 49 708 och det är mer än vad som krävs enligt den nya lagen om förstärkt folkinitiativ.

Vi vill inför torsdagens debatt slå hål på ett antal myter som nej-sägarna gärna vill använda sig av:

  • * ”Beslutet är redan fattat om det Västsvenska paketet!” – Alla beslut går att ompröva.

  • * ”Riksdagen bestämmer!” – Allt är förhandlingsbart.

  • * ”Vi måste höja skatten med en krona!” – Det finns flera sätt att finansiera olika lösningar, till exempel genom ett nedbantat paket som Vägvalet lämnat förslag om.

  • * ”Västlänken är den bästa lösningen för hela Sverige och regionen!” – Det finns alternativa lösningar till Västlänken som löser likartade problem och som inte går back tio miljarder kronor samt innefattar ofinansierade tilläggsinvesteringar på 35 miljarder kronor.

  • * ”Västlänken har redan börjat byggas!” – Västlänken är i ett projekteringsstadium som beräknas kosta 500 miljoner kronor. Att avbryta nu är fullt naturligt då det i alla projekt görs förstudier innan man går vidare i processen. Det kan bli mycket dyrare om vi inte avbryter innan det är för sent.

  • * ”Det kommer att ha kostat uppemot tio miljarder kronor om vi avbryter!” – Göteborgs stadsledningskontor, via stadsdirektören Bengt Delang, saknar belägg för sitt påstående. Enligt infrastrukturministern så har cirka 2,7 miljarder kronor avverkats hittills.

Ställ dig nu följande fråga: Hur många politiska beslut har inte ändrats genom tiderna? Genom svaret på frågan borde ovanstående tomma hot därmed vara synade.

Theo Papaioannou VV)

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare