Vilket år slår datorn oss i bilkörning

Hur många år dröjer det innan människan är sämre än datorn på att köra bil?

ANNONS
|

Hur många år dröjer det innan människan är sämre än datorn på att köra bil? Frågan är kanske särskilt aktuell i Göteborg efter Volvo trucks till synes framgångsrika försök med självkörande lastbilar genom Europa. Men kanske ännu mer efter en händelse som nästan drunknat i den svenska nyhetsfloden: I början av juli rapporterades att en person i USA dog i en Tesla-bil med påslagen autopilotfunktion.

Vad som exakt hände är inte helt klarlagt, men en vit långtradare tycks just ha svängt vänster på en väg och en Tesla kört in rakt i sidan på lastbilen. Autopilotfunktionen hade inte kunnat särskilja den vita lastbilens långsida från den ljusa himlen.

ANNONS

Kanske hade det varit svårt även för en mänsklig förare att klara sig levande ur en sådan situation, men händelsen har drivit debatten om självkörande bilar till sin spets. Det har givetvis varit oundvikligt att en människa någon gång kommer dö i en självkörande bil, men frågan har varit vad som då händer med bilens företag, debatten och framtiden. Givet reaktionerna verkar det haft relativt liten effekt.

Kanske för att det aktuella företaget, Tesla, försökt vara tydliga med att de inte är färdiga än. Deras autopilot-funktion är en beta, en förstaversion, och alla förare måste hålla händerna på styret och använda det mer som en avancerad farthållare än en självkörare.Sådana varningar har inte fungerat särskilt väl. Enligt uppgift körde den nu döde föraren samtidigt som han såg en Harry Potter-film. Och på Youtube finns flera klipp där förare testar gränserna och till och med medvetet försöker krocka med sin Tesla. Därför har också funktionen kritiserats.

Varför släpper man något som bilförare oundvikligen kommer vilja testa till dess gräns? Tja, kanske för att samla in mer data. Ju fler mil Tesla och autopiloten får, desto fler oförutsedda händelser kan den lära av - och därmed klara av.Tesla själva menar att deras autopilot-funktion har kört 210 miljoner kilometer utan att krocka. I snitt sker en trafikolycka i världen per 100 miljoner körda kilometer. Givet att funktionen bara är en beta blir alltså frågan snarare den omvända: Hur länge ska vi tolerera att människor kör bilar?

ANNONS

Volvo trucks menar att deras teknik, där förarlösa fordon åker i karavan efter en förarledd lastbil, är färdig och uppskattad av myndigheter. Det skulle kunna innebära bättre miljö, högre säkerhet och billigare transport.

Kvar väntar uppdaterad lagstiftning och den allmänna opinionen. För allra svårast är kanske det moraliska: Vi är vana vid att människors dumhet dödar andra människor i trafiken, men kan vi acceptera att datorer skulle göra det. Var går i så fall gränsen? Varje år dör ungefär 300 svenskar i trafiken. Tänk om datorer räddar 20 procent, ska vi gå över då? Eller när det handlar om 50 procent? 80?

Någonstans kommer frågan inte längre handla om när vi ska börja tillåta självstyrande bilar. Utan vid vilken punkt det är oansvarigt att låta människor överhuvudtaget sätta sig bakom ratten.

ANNONS