Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson förtjänar en entusiasm-bagge för Feelgood-dokumentären Filip och Fredrik presenterar: Trevligt folk, skriver Maria Domellöf-Wik.
Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson förtjänar en entusiasm-bagge för Feelgood-dokumentären Filip och Fredrik presenterar: Trevligt folk, skriver Maria Domellöf-Wik.

Varför inte en entusiasm-bagge till Filip & Fredrik?

ANNONS
|

Äntligen! Första gången i Guldbaggegalans historia har en kvinna chans att vinna pris för bästa filmfoto. Linda Wassberg som filmat Lisa Aschans klaustrofobiska drama Det vita folket ligger dessutom bra till. Värste konkurrenten är Gösta Reiland vars inspirerade bildpoesi genomsyrar Beata Gårdelers oupphörligen obehagliga Flocken.

Att både Every face has a name och Förvaret valts ut att tävla mot Stig Björkmans Jag är Ingrid ger politisk udd åt dokumentärfilmspriset.

Jag saknar annars en nominering till Rebecka Josephson, lillasystern Stella i filmen Min Lilla syster. Hon som tillsammans med Amy Deasismont lyfter Sanna Lenkens lyhörda långfilmsdebut till häpnadsväckande nivåer av trovärdighet, vardagsdramatik och systerskap.

ANNONS

Även Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Karin af Klintberg och Anders Helgeson borde ha uppmärksammats, varför inte med varsin entusiasm-bagge, för feelgood-dokumentären Filip och Fredrik presenterar: Trevligt folk, där filmteamet tillsammans med forne landslagsstjärnan Pelle Fosshaug, lokala entreprenörer och sponsorer peppar unga somalier i Borlänge att starta ett bandylag och ställa upp i bandy-VM.

Att Rolf Lassgård prisas för rollen som av livsleda härjade surgubben Ove är ingen djärv gissning. Hannes Holms film har inte bara dragit över 600 000 svenskar till biograferna de första tio dagarna utan även fått tummen upp av majoriteten filmkritiker. Närmast otur för konkurrenten Ulrik Munther som gör bra ifrån sig i sin svåra roll i Efterskalv. Att Mats Blomgren har nominerats för samma film gläder mig därför lite extra. Han lyckas där gestalta nedärvd passiv aggressivitet och gör ett lysande porträtt av en känslomässigt hämmad man.

ANNONS