Tomas von Brömssen.
Tomas von Brömssen.

Tomas von Brömssen: Nästan allt på plats

ANNONS
|

Sitter allt på plats nu?

- Nej. Men nästan. Det är bara små, små hål som vi ska täppa igen. Egentligen brukar det ta 10-15 föreställningar med publik innan det har satt sig, så är det med all scenkonst. Men vi har kört några gånger med publik, och det känns jättebra.

Hur många av dina figurer finns med i revyn?

- Tre gamla och en ny.

Vem av dem tycker du mest om att spela?

- Kyparn. Han är nog den som varit med längst. Första gången han dök upp var på Folkteatern i en pjäs av Agneta Pleijel. När jag får på mig de där tänderna så är det något som händer med mig som jag inte riktigt kan reda ut. Han tar över. Jag pratade med Lasse Brandeby om det där. Han hade upplevt ungefär samma med Kurtan.

ANNONS

- Kyparn är en figur som slickar uppåt och sparkar nedåt, är självgod och hopplös och flamsig och flarnig och gör allt det där som jag inte själv tycker om, egentligen. Det är en fröjd att få göra det, det säkert något freudianskt.

Hur många klädbyten blir det?

- Det är enormt mycket i första akten, fem klädbyten. Jag jobbar som en idiot bakom scenen, och äntligen har vi börjat få till det.

Vad är svårast med revyn?

- Det svåraste är att hitta på det. Sen är det grovjobbet kvar, nu ska det utföras. Alla skisser, utkast och idéer plötsligt är de verkliga. Det är magiskt varje gång. Plötsligt står det där, mitt egna trams som jag har kommit på hemma. Ska det nu visas upp för allmänheten? Det är lite utlämnande på något sätt. Men det är en speciell upplevelse att få lov att göra det här överhuvudtaget, det är lyxigt. Att skapa sitt eget och så kommer folk frivilligt och vill se det.

Finns det utrymme för improvisationer i föreställningen?

- Ja, annars skulle jag nog inte göra detta. Varje figur har ett litet utrymme om jag känner för att vidareutveckla något. Men det beror på publiken och hur jag mår själv. Att inte vara riktigt säker på vad som ska hända är ett bra knep att hålla föreställningen levande,

ANNONS

Vad gör du innan du går in på scenen?

- Smink och påklädning. Och så tutar jag lite i klarinetten, det är ett kanonbra sätt att ladda upp.

Vad vill du skicka med publiken?

- Jag har försökt fördjupa figurerna den här gången så jag hoppas att det går fram. Jag tänkte lite på Tarzan och Fantomen, hur är de när de blir gamla? Det måste vara roligt i första hand men jag vill ha med både humor och allvar. Jag uppskattar själv när det svänger mellan högt och lågt i en föreställning.

ANNONS