Tomas von Brömssen gör Karl Gerhard på Stadsteatern i höst

ANNONS
|

Föreställningen Karl Gerhard, en fantasi om en revykung, skriven av Irena Kraus, fokuserar på händelserna kring våren 1940 när Karl Gerhard satte upp revyn Gullregn, där han visade sin avsky mot nazismen och mot svenska regeringens flathet gentemot tyskarna, allra tydligast i kupletten Den ökända hästen från Troja.

När pjäsen sattes upp av Kulturhuset stadsteatern i Stockholm för några år sedan gjorde Rikard Wolff rollen som Karl Gerhard.

"Oväntat och spännande"

Tomas von Brömssen ser fram emot rollen, tolkningen av musiken och av Karl Gerhards texter med viss skräckblandad förtjusning just nu.

- Det är som vanligt, man undrar hur det ska gå med allt, men så bit för bit faller det på plats, konstaterar han på telefon från Norge.

ANNONS

- Det känns väldigt roligt, oväntat och spännande. Och så roligt att få jobba med Eva Bergman igen. Vi gjorde ju Påklädaren och Pygmalion på Stadsteatern ihop och har känt varandra länge. Musikerna blir också desamma som i Pygmalion så det blir fint, säger Tomas von Brömssen.

För Tomas von Brömssen, som fick Karl Gerhard-stipendiet 2000 (tillsammans med Ulla Skoog) och Karl Gerhards hederspris 2005, är revykungen en stark profil som "funnits med sedan man var liten", även om han inte direkt påverkats i sitt eget konstnärskap av det Karl Gerhard gjorde på scen.

- Han var den elegante charmören, men han hörde lite till en annan värld än den jag befann mig i. Jag var mer påverkad av Chaplin, av clowner och den typen av skådespeleri och humor. Men Karl Gerhard jobbade mycket med smink och på så sätt förvandlade han sig till olika figurer, där känner jag mig mer hemma, så på det sättet är vi lika.

"Pjäsen är aktuell"

Att lyfta fram Karl Gerhard och hans insatser från scen där han med vass och humoristisk tunga gäckade och kritiserade Nazityskland känns extra viktigt i Sverige i dag, det konstaterar både Tomas von Brömssen och regissör Eva Bergman.

- Det är kalas. Det som hände då, det han skrev ger oss en tankeställare än i dag, 2017, säger Tomas von Brömssen.

ANNONS

- Pjäsen är mer aktuell än någonsin. Det är ovanligt att få arbeta med en så underhållande föreställning som samtidigt gör motstånd mot mörkerkrafterna, skriver Eva Bergman i Stadsteaterns pressutskick.

Ensemblen träffas i slutet av augusti för att börja repetera. Carina M Johansson gör rollen som Zarah Leander och Eric Ericson spelar Karl Gerhards partner och sekreterare Göthe Ericsson.

Har ni hunnit bestämma än vilka sånger som kommer med?

- "Hästen från Troja" ska med helt klart och Jazzgossen. Han skrev också många låtar om Göteborg, så någon av dem ska med förstås, säger Tomas von Brömssen.

Fakta: Karl Gerhard

Revykung, teaterdirektör, skådespelare. Förde med satiren inkritik mot tidens politik och dagsaktuella händelser i sina kupletter.

Karl Gerhards legendariska uppgörelse med nazismen, Den ökända hästen från Troja, ingick i revyn Gullregn som blev en publiksuccé. Framför allt kritiserades att Sverige lät tyska soldater färdas på svenska järnvägar: "Vi svenskar umgås med kraken i sämja, han går numera i reguljär trafik". Texten rörde upp känslorna både på UD och hos regeringen, som menade att tyskarna inte uppskattade den. Karl Gerhard kontaktades men vägrade ta bort numret ur revyn. Numret förbjöds i augusti 1940, ett förbud som gällde enbart teaterlokalen i Stockholm.

I de efterföljande revyerna I gala och galla (1941) och Sol och vår (1942) svek publiken, och Karl Gerhard tvingades lämna Folkan i Stockholm, som han var med och byggde upp 1935.

Karl Gerhard på Göteborgs stadsteater

Premiär: 3 november

Regi: Eva Bergman

Med: Carina Boberg, Tomas von Brömssen, Marie Delleskog, Eric Ericson, Fredrik Evers, Carina M Johansson, Johan Karlberg och Thomas Nystedt. Dessutom medverkar Märta Fransson, Carin Juborg, Vinga Magnusdotter, Christoffer Mårdh, praktikanter från Balettakademien i Göteborg

Musiker: Bernt Andersson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin, Stefan Sandberg, Bo Stenholm

ANNONS