Starka flickor med makt över bilderna

Julia Peirones kamera riktas hela tiden mot kvinnor. Hon utforskar identitet och fotografisk bild och har under sina tjugo år i yrket arbetat med Flickan som tema. Nu visas en separatutställning med fotografi, video och skulptur på Göteborgs konstmuseum.

ANNONS
|

–Det finns alltid en dubbelhet i mina bildserier. Mina tjejer är starka även om de tappar kontrollen, säger Julia Peirone.

Girls, Girls, Girls är titeln på utställningen och GP möter konstnären i lokalen där hon och Konstmuseets intendent Camilla Pålsson arbetar med hängningen.

–Vi jobbar mycket med rummet och arkitekturen, de olika bildserierna flirtar med varandra och det finns många kopplingar, säger Julia Peirone.

Intresset för fotografi tändes i tidiga tonåren. Julia Peirone kom till Sverige och Lund från Argentina 1976. Hennes föräldrar var politiska flyktingar och hon växte upp med två språk.

–Jag lärde mig svenska och spanska samtidigt. Jag ville gärna skriva men hade svårt att välja vilket språk jag skulle uttrycka mig på. Då blev lättare att berätta genom bilder.

ANNONS

Under grundskoletiden var hon en blyg dagdrömmare som försökte anpassa sig.

–När man pendlar mellan två kulturer är det lätt att det blir missförstånd, fel och misstag. Men jag blev väldigt duktig på att iaktta och avläsa människor när jag försökte förstå och lära mig hur man skulle vara. Det har jag haft nytta av, menar Julia Peirone.

Nu är hon är tillbaka i Göteborg, där hennes karriär inleddes under tre år på Fotohögskolan i slutet av 1990-talet.

–Det var där jag formades och hittade mitt eget språk med rektor Tuija Lindström som en fantastiskt viktig förebild. Det var högt i tak och mycket experiment på skolan.

Det var också där, i examensbilderna, hennes tema Flickan startade. Då fotade hon av sig själv och ritade av konturerna med vit penna på gamla vykort.

–Det som började som ett självporträtt och sedan har temat utvecklats till att handla om kvinnor i ett större perspektiv.

Julia Peirones porträttserier med unga tonårstjejer har fått stor uppmärksamhet. Det handlar om flickors roll i samhället, om minnen och fantasier, krav och begär.

Hon annonserar efter modeller och serien Badland visar bilder från en fiktiv casting i studion, där unga tjejer gör sig i ordning eller väntar, omedvetna om att de just då blir fotograferade.

ANNONS

Gemensamt för många av Julia Peirones fotografier är att de utforskar relationen mellan modell och fotograf samt mellan betraktare och den betraktade. Betraktaren möter sällan den porträtterades blick.

–Julia kommer nära sina modeller. I en samtid som ställer allt högre krav på unga flickor duckar inte konstnären för de svåra och mörka frågorna i gestaltningen av just flickan. Här ges modellerna en plattform och ett tryggt rum där de kan utforska sig själva på egna villkor, säger Camilla Påhlsson.

I den senaste serien, Diamonds dancing, utforskar Julia Peirone kroppen och har inspirerats av bilder på nätet av onyktra tjejer som fallit ihop, däckat. I bilderna finns också referenser till klassisk skulptur. Det är utsatt och sårbart men samtidigt rofyllt och vackert.

–Kropparna blir sårbara i sin omedvetenhet i sin värld och det aktiva blir hos den som blickar. Det finns bitar av både offer och styrka. Men det är tjejerna som har makten, de äger bilden och din blick, säger Julia Peirone.

Fakta: Julia Peirone

Yrke: Konstnär, fotograf.

Född: 1973 i Argentina.

Uppväxt: I Lund.

Bor: I Stockholm.

Familj: Pojkvän.

Utbildning: Högskolan för fotografi och film i Göteborg, 1997-1999. Fri konst, Konstfack, Stockholm, 1999-2001.

Utställningar i urval: Moderna Museet (2017), Borås konstmuseum (2016), Artipelag (2014), Centrum för fotografi (2011) och Bildmuseet,Umeå (2005).

Aktuell: Med separatutställningen Girls, Girls, Girls, vernissage lördag 4/11 kl 14.00.

ANNONS