Musiktjänsten Spotify satsar nu på egenproducerade videos. Det skriver Bloomberg, tidigare har Spotify lagt upp korta klipp från bland annat BBC och Comedy Central men gick i början av veckan ut med att de nu ska producera 12 egna serier. Varje videoklipp ska vara 5 till 15 minuter långa och ska vara tillgängliga för alla Spotifyanvändare i Sverige, USA,Tyskland och Storbritannien.
Anledningen till satsningen är att Spotify vill locka till sig ännu fler än de 75 miljoner användare de redan har. Dels vill de att de som redan använder Spotify ska lägga mer tid på mediet samtidigt som de vill ta användare från konkurrenter som Youtube och Apple Music.
– Musiken kommer alltid vara det viktigaste för oss. Men våra användare vill ha mer från oss, sägerTom Calderone Spotifys innehålschef till Bloomberg.
Exempel på serier som kommer produceras är "Landmark", en dokumentär där varje avsnitt kommer skildra en speciell händelse i musikens historia. Än så länge har man gått ut med att två avsnitt kommer handla om Beach Boys och Metallica, bland annat.
En annan serie kommer vara en slags fejkad dokumentär om människor som vill slå igenom stort, där den Oscars-prisade skådespelaren Tim Robbins ska vara producent. En tredje serie kallad "Rush Hour" är också lanserad där Hip-Hopare åker till olika platser för att improvisera fram musik inför publik.
Lanseringen är en del av en större plan att locka flöer användare. Även komediserier och underhållning ska produceras för att locka yngre publik.