Recore springer vilse i framtiden

Rätt på pappret men allt för svagt i utförandet. ReCore gör GP:s recensent besviken.

|

Efter flera århundraden i nedfruset tillstånd vaknar Joule Adams upp i resterna efter den utopiska kolonin Far Eden. Världen har gått under och från spillrorna från den måste hon nu bygga en ny framtid på en plats som är både främmande och farlig.

Det är alltid svårt att erkänna när ett spel faktiskt inte är så bra som du vill att det skall vara. När det är rätt på pappret men för svagt i utförandet. ReCore är ett genreblandande actionplattformspusselspel som bjuder på nya spelkoncept samt en stark kvinnlig huvudkaraktär. Dess värld är till en början mäktig och mystisk. Dess löften om utforskande i historien och dess design känns snudd på oändliga. Men spelet når aldrig längre än till starten. Vilket är märkligt då ReCore kommer från ett så anrikt team.

Utvecklarna är bland annat också ansvariga för Metroid Primetrilogin som klassas som några av de bästa spelen om utforskande någonsin. Spöket efter trilogin vilar tydligt över ReCore, även denna gången går det (ofta) ut på att utforska samma miljöer gång på gång, fast på nya sätt, allt eftersom du får bättre förmåga att interagera med världen.

Buggar, krascher & seglivade laddningstider

Men problemen står allt för ofta i vägen för upplevelsen. Många är direkt tekniska. Buggar, krascher och seglivade laddningstider sänker humöret gång på gång. Egentligen är det problem som teoretiskt sätt skulle kunna lösas med uppdateringar, värre är det då att äventyret, trots allt sitt spännande innehåll, snabbt blir både repetitivt och oinspirerat. Utfyllnaden visar sitt trötta ansikte och inslag som först känns som behagliga nyheter blir snart så överexponerade att du nästan önskar att de aldrig introducerats.

Just detta är förstås en förödande känsla för ett spel som handlar om att vilja utforska. Kanske är lärdomen att bra spel inte är checklistor med “rätt” innehåll. En sammanbindnade synergi krävs också som kan leda till något djupare. ReCore försöker men är inte närheten av att uppnå detta. Så även om det är ett spel värt att tycka om, är det inte nödvändigtvis ett värt att uppleva.