Minns ni "Hela Sveriges fredag"? Använde ni appen till "Alla tiders hits"? Såg ni när Lena Philipsson lät konstnärer sätta upp verk i olika svenska städer i "Konstkuppen"? Svarar ni ja på alla tre frågorna tillhör ni en mycket exklusiv skara.
De nya tv-satsningarna hade svårt att nå ut under 2013. Just "Konstkuppen" var en sällsynt stor flopp i SVT med siffror ner mot 100 000 för ett brett upplagt program på bästa sändningstid.
Svenska folket valde till största delen sina gamla favoriter som schlagertävlingar, tävlingsprogram med kändisar och viktiga matcher i fotboll och ishockey. Det visar listan över 2013 års mest sedda program, där finalen i Melodifestivalen toppar med över 4,1 miljoner tittare. SVT:s musiktävling hade sitt bästa år i modern tid, med rekordsiffror för deltävlingarna.
2013 var också året där nättjänster som Netflix, HBO Nordic och Viaplay på allvar gav sig in i kampen om de traditionella tv-tittarna. Om det har påverkat tv-tittandet är det för tidigt att säga med säkerhet.
Nättjänsterna redovisar inte sina tittarsiffror offentligt, eller bryter ner sina abonnemangssiffror per land. Den gamla ång-tv:n drar fortfarande storpublik, trots allt tal om att webben är framtidens tv.
Det traditionella tv-tittande sjunker, men det går långsamt. Enligt mätföretaget MMS tittade 91,9 procent av svenskarna på "vanlig" tv under en normal vecka, vecka 51 2013. Året innan var siffran 93,8 procent för samma period.
En annan trend är att tv-bolagens egna nättjänster gör att serierna får längre liv, tittarna har större möjlighet att titta i kapp. Det har bland annat dramasatsningar som "Molanders" och "Bron" i SVT dragit nytta av under året.
1. Melodifestivalen, final (SVT1, 9 mars) 4 129 000
2. Melodifestivalen, deltävling 2 (SVT1, 9 februari) 3 670 000
3. Melodifestivalen, deltävling 1 (SVT1, 2 februari) 3 564 000
4. Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (SVT1, julafton) 3 560 000
5. Melodifestivalen, deltävling 4 (SVT1, 23 februari) 3 501 000
6. Melodifestivalen, deltävling 3 (SVT1, 16 februari) 3 490 000
7. Eurovision Song Contest, finalen (SVT1, 18 maj) 3 372 000
8. Melodifestivalen, andra chansen (SVT1, 2 mars) 3 320 000
9. På spåret, final (SVT1, 15 februari) 2 944 000
10. Ishockey-VM, final: Sverige-Schweiz (TV4, 19 maj) 2 913 000
11. Fotboll, VM-kval: Portugal-Sverige (TV4, 15 november) 2 886 000
12. På spåret (SVT1, 1 februari) 2 740 000
13. På spåret (SVT1, 8 februari) 2 674 000
14. På spåret (SVT1, 18 januari) 2 639 000
15. Mästarnas mästare (SVT1, 17 mars) 2 632 000
16. På spåret (SVT1, 11 januari) 2 582 000
17. På spåret (SVT1, 25 januari) 2 576 000
18. På spåret (SVT1, 22 november) 2 548 000
19. På spåret (SVT1, 4 januari) 2 501 000
20. På spåret (SVT1, 13 december) 2 485 000
Källa: MMS