Sponsorerna viktiga för WoW

Biljettintäkterna är den viktigaste inkomsten för Way out West. Men utan sina många sponsorer skulle festivalen få stora problem.

ANNONS
|

–Våra samarbetspartners är jätteviktiga. Dels för vår miljöprofil och själva tanken med festivalen, dels för att vi behöver deras ekonomiska tillskott. Utan sponsorpengar hade biljettpriserna varit betydligt högre, säger Lugers Patrick Fredriksson.

Det är nämligen dyrt att arrangera en festival som Way out West. Just nu rullar lastbil efter lastbil in i Slottsskogen med allt från bajamajor till exklusiv ljudutrustning.

Dyra gager

Visserligen får Luger hyra Slottsskogen till ett rabatterat pris av Göteborgs kommun (kostnaden är hemlig) och man har 1 200 ungdomar som volontärarbetar för en gratisbiljett, men för att kunna presentera världsartister måste Luger betala gager i mångmiljonklassen.

Det är därför sponsorer kommer in och strör pengar över Way out West. I gengäld får de synas och verka på en festival som har värderingar de gillar och en publik de vill nå. Bolag som SJ, Findus, Brämhults och havredryckstillverkaren Oatly, som drog en rejäl vinstlott 2015 när festivalen blev mjölkfri.

ANNONS

Behöver nå sin målgrupp

–Vi hade en diskussion med Luger och beslutet om att göra festivalen mjölkfri kom vi fram till gemensamt, säger Oatlys kommunikationschef Cecilia Sjöholm.

SJ har sedan starten varit en av festivalens största sponsorer, och där har man inga planer på att avbryta samarbetet.

–Way out West har ett tydligt resebehov, många besökare åker sedan flera år med vårt särskilda festivaltåg, och vi delar värdegrund med festivalen. Dessutom behöver vi, rent krasst, nå den målgrupp av unga vuxna som besöker festivalen, säger Christer Svensson, ansvarig för SJ:s samarbete med Way out West.

ANNONS