Norskt på Nef

ANNONS
|

Inga pampiga arrangemang. Bara röst och piano. Och träffsäkra detaljer som färglägger låtarna. Originella tolkningar av alltifrån powerballader till postpunk.

Det är några ingredienser som präglat Susanna Wallumrøds musik, både med Susanna and the Magical Orchestra och på de två album hon gjort som bara Susanna.

Den senaste skivan, 3, landar i ett mer elektroniskt landskap. Morten Qvenilds synthar tar stor plats, men utan att den mystiska känslan försvinner.

Var det planerat att göra en mer elektronisk skiva? Hur spelades den in?

- Den förra skivan, Melody Mountain, ville vi göra mer akustisk, och den här gången var planen att spela in en mer elektronisk skiva, säger Susanna Wallumrød via telefon från Oslo. Vi packade bilen med Mortens alla synthar, åkte ut till en stuga i skogen, vi tänkte mycket på ljuden, det ska kännas att alla ljuden som är med känns nödvändiga.

ANNONS

Susanna and the Magical Orchestra är en duo. Hon förklarar namnet med att Morten Qvenild är en hel orkester. Men namnet har orsakat missförstånd.

- Det har hänt, när vi har spelat live, att de har börjat rigga upp trummor och annat för en full besättning (skratt).

Susanna Wallumrød växte upp med musik, familjen gick i kyrkan, hon berättar att hon lärde sig sjunga samtidigt som hon lärde sig prata. De är fem syskon, alla håller på med musik, mest känd är äldre brodern Christian som bland annat spelat in flera skivor på ECM.

Du är svår att placera i ett fack. Det är inte jazz, utan något annat.

- Mmm. Men jag har sjungit jazz, standards, improvisationsmusik, tyckte mycket om det när jag gjorde det, men jag har alltid lyssnat mycket på pop och rock också. Det jag lärt mig mest från jazzen är att skapa en egen stämma.

Susanna and the Magical Orchestra bildades på Oslos musikhögskola. Hon ville jobba med en pianist, fick ett tips om Morten Qvenild, det fungerade bra, första konserten var på Nattjazzfestivalen i Bergen 2001.

En annan musiker som haft betydelse på skivorna är Helge Sten (Supersilent, Deathprod). Han producerar, mixar, spelar ibland, och är även Susannas pojkvän. Och när jag frågar om en av de två coverlåtarna på nya skivan, Subdivisions av Rush, är det icke oväntat Helge Sten som har varit vägvisare in i det futuristiska progrockbandets musik.

ANNONS

- Vi såg dem när de spelade i Oslo för ett par år sedan, märklig musik, men många fina låtar, och Neil Peart skriver väldigt bra texter, vi kommer säkert att tolka fler Rushlåtar framöver.

Valet av coverlåtar på skivorna är ofta överraskande. På första plattan var det Dolly Parton och Leonard Bernstein, sedan har alltifrån AC/DC, Joy Division, Roy Harper och ABBA tolkats. Ofta på sätt som vrider om originalet.

Hur väljer du ut coverlåtar?

- Jag samlar på sånger, vissa stannar hos mig, andra fungerar inte. Men så är det även när jag jobbar med eget material. Det handlar om att försöka finna en kärna i sången.

På fjolårets Susannaalbum, Flower of evil, var Will Oldham (Bonnie Prince Billy) gästsångare, bland annat på en tolkning av Thin Lizzys Jailbreak. Hur träffades de?

- Han skrev brev till skivbolaget och berättade att han var ett fan, sen blev det en del brevväxling mellan Kentucky och Oslo. Vi träffades när han var ute på en lång europaturné, vi sjöng en duett i Köpenhamn bland annat, han hade gjort en av mina låtar, Stay, ett tag live. Och i våras var vi support på hans Europaturné, det var fantastiskt.

På fredag spelar även Midaircondo på Nefertiti. Susanna berättar att hon aldrig har träffat dem, men med på nya skivan är en annan sångerska/musiker från Göteborg, Mariam Wallentin från Wildbirds & Peacedrums.

ANNONS

- Morten såg dem på Punktfestivalen i Kristiansand. Han tipsade mig, jag tycker att de gör något helt unikt. Mariam är en fantastisk sångerska, vi ville ha en annan stämma, en annan färg, på skivan och då kom vi att tänka på henne.

... har släppt tre skivor: List of lights and buoys, Melody mountain och 3; Susanna två album: Sonata mix dwarf cosmos och Flower of evil.

... framträder på Nefertiti 25 september då också Midaircondo spelar.

Morten Qvenild är även med i In The Country och har ett förflutet i bland annat Jaga Jazzist och Growing.

Några norska samtidsmusiker har skrivit arrangemang till Susannas musik som skall framföras i början av nästa år.

ANNONS