Folkpop med känsla och kontroll

Laura Marling är en fullvuxen musikant, låtskrivare och textförfattare som med ekvilibristisk exakthet mejslar ut den ena vackra sången efter den andra.

|

Laura Marling berättar i en färsk BBC-intervju att hon började spela gitarr för att imponera på sin pappa. Hennes medmusikant och producent Blake Mills däremot plockade först upp gitarren för att imponera på tjejer. Det är bara en av många omständigheter som gjorde att hennes nya album skulle handla om kvinnlighet, skillnaderna mellan män och kvinnor och framförallt de skilda förutsättningar vi alla är smärtsamt medvetna om.

Med målmedveten skärpa borrar Laura Marling ner sig i ämnen som kvinnlig vänskap likväl som svek, om kvinnan som konstnärlig musa och om hur hon själv skiftar mellan "manliga" och "kvinnliga" beteenden efter behov och humör. Det är verkligen texter värda att lyssna medvetet på, men det är också lätt hänt att förlora sig i den oupphörligen vackra musiken där varje detalj känns helt självklar och oersättlig.

Den brittiska folktraditionen finns kvar, men med inslag av krispig jazz och solig, kalifornisk popmusik. En näve Dylan, en gnutta Lou Reed, lite José González(!) och så Joni Mitchell förstås. Där andra medlemmar av 00-talets brittiska folkvåg stagnerat befinner sig Marling i ständig rörelse. Dessutom visar hon inte sällan prov på en torr, brittisk humor som ger låtarna ytterligare en dimension.

Vid 27 är inte Laura Marling det musikaliska underbarnet som skulle rädda den brittiska folkscenen. Inte heller är hon den superproduktiva talangen som släppt sex album på tio år.

Nej, Laura Marling är en fullvuxen musikant, låtskrivare och textförfattare som med ekvilibristisk exakthet mejslar ut den ena vackra sången efter den andra. Inte minst bär hon en övertygelse och en självkänsla så stark att hon med synbar lätthet mäktar ta sina idéer hela vägen in i mål.

Hon säger själv att hennes plattor avhandlar ett ämne, ofta en känsla i taget: ilska, frihet, hjärtesorg. Nästa ämne kan mycket väl bli rädsla. Och är det någon som kan bryta ned den galna, farliga och likväl fantastiska samtiden till ett knippe oumbärliga, klarsynta sånger så är det Laura Marling.