Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3

Mörkret råder i modig utställning

Det känns nästan som en svartklubb, skriver Sara Arvidsson om Secondhand daylight, ett galleribesök som väcker många tankar.

Konst

Veckans galleri
Skjul fyra sex
Secondhand daylight
Fiskhamnsgatan 41
Utställningen pågår t o m 22 september

Grupputställningen Secondhand daylight är inte konventionell. Det är ett allkonstverk, draget till sin yttersta spets. Verkslista, informationsskyltar och utställningstext saknas och man lämnas således helt ensam med sina egna funderingar och farhågor.  

Ett femtiotal konstnärer, inklusive utställningens curatorer Joakim Forsgren, Christer Cythraéus och Mikael Goralski, har slutit upp bakom namnet Kosmisk kastrering. Utställningen som nu visas i Skjul fyra sex – i närheten av Chapmans torg – är en variant av en utställning som kunde ses tidigare i år på Kummelholmen i Stockholm.  

Lokalen är till största delen nedsläckt. I centrum roterar en discokula som släpper ifrån sig lite ljus. Runtomkring trängs objekt i ett ordnat kaos. Gamla möbler, som redan fanns på plats, har fått stå kvar. Knaster från ljudverk lägger sig som ett filter över den bildbaserade konsten; det känns snarare som jag befinner mig i en skum svartklubb än på en utställningsplats. 

Den mörka ådran gör sig påmind redan från början: jag välkomnas av en installation innehållande en sliten soffa över vilken ett fotografi av Christer Pettersson har hängts. På bordet ligger en pärlplatta föreställande den en gång så flitigt reproducerade fantombilden av den misstänkte Palmemördaren.  

Det finns emellertid ett specifikt verk som den övriga konsten tvingas att förhålla sig till: en gammal textil som pryds av ett kors. Det är signerat Louise Adelborg, mest känd för sin formgivning för Rörstrand. De nationalistiska vindarna som blåste i början av förra seklet – som Adelborg i detta fall får exemplifiera – står i skarp kontrast till den anarkistiska och antihierarkiska hållningen i Secondhand daylight. 

Men i utställningen synliggörs även samhällets behov av att skuldbelägga vissa individer, något som Christer Pettersson fick erfara. Misstänksamheten var kärnan i nazismen och är det även nu, i många högerextrema kretsar. Den närs av rykten och lögner. 

När jag har lämnat utställningen, saknar jag den. Den är modig, oroande och mer tankeväckande än många andra utställningar med mer uttalade politiska agendor.

Mest läst