Liljevalchs konsthall | Berit Lindfeldt
Liljevalchs konsthall | Berit Lindfeldt

Liljevalchs konsthall | Berit Lindfeldt

ANNONS
|

Berit Lindfeldt riktar betraktaren mot tillvarons kant. Där orden tar slut, där känslorna blir starka och där gränsen mot det okända går. I sitt konstnärskap har hon gett form åt mänskliga tillstånd och skulpturerna andas av närvaro. Liljevalchs konsthall blir genomsköljd av förnimmelser i betong, gummi, ben, porslin, cement, metall och av upphittade föremål. Lindfeldt rör sig ledigt mellan material, skalor och platser. Hon är uppvuxen i Stockholm, bosatt i Göteborg och synlig med offentliga verk runt om i Sverige, bland annat med det omdiskuterade minnesmärket Källa Astrid i Vimmerby.

Är du prins i någon saga? Det stora bronshuvudet i första salen knyter an till minnesmärket. Hjässan kapad som om det blundande barnet bar en tänkt krona. Intill finns det rostiga Bröstbygge, och i en intervju berättar Lindfeldt om sorgen efter sin son. ”Det var som om jag måste ner i de där hålorna och uttrycka smärtan, (…) Det fanns mycket att göra med den centrala delen av kroppen där alla känslor är samlade.” Referenser till död, tid och reflektion ljuder genom utställningen men ropen är mjuka, poetiska och livgivande. Sorg omvandlad till omsorg. Porslinsskärvor samlade till en ros i mitten av ett mörkt bord heter Tjärn. Kotbädd är en pikerad madrass av gips och kotor, och flera verk förenar dessa element, djurben lent höljda i vit gips. Kontrasten till det renskrubbade finns i Venus födelse, en brunröd betongstol med vattenfyllt juver istället för sits.

ANNONS

I en dokumentärfilm säger författaren Marie Lundquist att Berit uppfinner ett eget språk och kommunicerar det som också hon vill säga, men Berit rör sig mycket friare. Det svåra med diktens språk, fortsätter hon, är att ordens betydelser är fastlagda, medan bildens betydelser inte behöver vara det. Berit Lindfeldts verk är just sådana. Något så ovanligt som ordlös, skulpterad dikt. Och denna dikt går rakt in i köttet på betraktarens kropp.

ANNONS