Robotar tar över Borås stadsteater

I ett hisnande nytt grepp blir Borås stadsteater först i världen med att anlita mekaniska skådespelare. Eller? Så lyder i alla fall marknadsföringen av pjäsen Kontakt till varje pris. GP har talat med regissören Viktoria Folkesson för att få klarhet.

ANNONS
|

Borås stadsteater har aldrig varit rädda för att experimentera, men i år tycks de gå väl långt i sin moderna approach. Enligt institutionens hemsida har stadsteatern nu blivit "först i världen med att låta en av rollerna spelas av en robot!", som med sin speciella konstnärliga programmering kan "ta regi, härma, röra sig och prata exakt som regissören önskar."

Det låter otroligt! Och vet ni vad som är lika enastående? Jo,attroboten på affischen är så lik Mikael Dahl, skådespelare vid teatern, att de kunde ha varit tvillingar.

– Jaha, så det tycker du, säger regissören Viktoria Folkesson.

Hon skrattar hemlighetsfullt, innan hon tillägger:

ANNONS

– Kanske har vi låtit klona honom?

Verklighet och dikt möts

Nu är det förstås bara i fiktionen som Borås stadsteater välsignats med en så väloljad aktör. Deras nyakomediKontakt till varje pris handlar nämligen om hur nämndarobot tasin för att göra rollen somfru Gregorius i dramatiseringen av Doktor Glas –detta till följd av att teatern fått ett sparkrav på en miljon kronor.

LÄS MER: Oviss framtid för Borås stadsteater

Då Borås stadsteater även i verkligheten riskerar att drabbas av nedskärningar och sparkrav, någonting som GP har berättat om i ett antal artiklar,kan man lockas att se pjäsen som en kommentar till den utvecklingen. Viktoria Folkesson tycker det är upp till publiken vad den vill läsa in i pjäsen,som faktiskt fanns med på repertoaren innan förslaget om nedskärningar blev känt.

– Vi har inte skrivit om den eller gjort några ändringar efteråt. Ibland är det bara så att verkligheten och dikten blir förvillande lika.

Vilka svårigheter möter man i regin av en robot?

– Cia Erikssonsom spelarregissören i berättelsen känner nog bäst till det. Men man får nog fråga sig vad konst egentligen är, och vem som kan skapa det i sådana fall. Artificiell intelligens tillverkari dag musik, målningaroch texter. Är det konst?Hur långt kan vi gå? Hur långt vill vi gå?Det är någrabärande tankari pjäsen.

ANNONS

LÄS MER:"Man skär i teaterns hjärtverksamhet"

Själv trorinte Viktoria att skådespelare behöver vara särskilt rädda för robotkonkurrensen.

– Det kommer nog aldrig att bli någon riktig fara med det. Ska vi alls använda robotar som skådespelare blir det troligen i reklam och sånt som människor oftast inte vill göra själva.

– Samtidigt tycker jag att det vore lite spännande med en sån utveckling. När jag förberedde mig inför arbetet med pjäsen ramlade jag på en konstnär som gjorde dans med industrirobotar till hjälp, Den vägen kan man också gå.

Är du sciencefiction-fantast?

– Haha, nej, verkligen inte. Jag fick ringa min bror som är programmerare och ställa en massa frågor om vad som skulle vara trovärdigt, och hur man kan gåtill väga när man ska köpa en människoliknande robot, eller en android som det också kallas. Men jag intresserar mig för det existentiella. Vad robotfenomenet säger om oss, till exempel; och varför vi vill göra dem så lika oss till utseendet.

Det är dock inte ett filosofiskt drama som sätts upp på teatern, utan en absurd komedi som lär orsaka minstlika många bubblande skratt som funderingar.

Kontakt till varje pris har premiär på Borås stadsteater 23 september.

.

Av: Måns Nilsson & Valle Westesson

Regi: Viktoria Folkesson

Medverkande: Bertram Heribertsson, Cia Eriksson, Elin Bornell, Mikael Dahl, Martin Zedler

Speltid: Ca 1 timme och 20 min, ingen paus

Premiär 23september på Lilla scenen,Borås Stadsteater.

ANNONS