Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/3

Nina Due ska förändra Röhsska

Nyanställda. En ny, mer välkomnande, entré. Fler besökare från förorten. Nya chefen på Röhsska, Nina Due, har höga ambitioner och vill förändra museet för att locka fler.

Nina Due

Ålder: 44 år
Yrke:  curator, utställningsansvarig projektledare.
Familj: maken Onkar Kular, designprofessor på HDK, och två döttrar, 6 och 12 år.
Bor: i lägenhet i Johanneberg
Aktuell: nytillträdd chef för Röhsska museet. Fick jobbet i konkurrens med 37 andra.

Fotografen Nicklas Elmrin tar bilder av Nina Due med Brocke Blücknert och Olle Nordmarks färgstarka takmålning från 1916 i bakgrunden. Museichefen skrattar och borstar av sig lite damm. Inte så konstigt i och för sig med det dammiga balkongräcket. Röhsska har varit stängt för allmänheten sedan slutet av februari. En gång hopsamlade, minutiöst katalogiserade, föremål står nu berövade såväl sammanhang som publik.

"Jag tog inte jobbet för att det skulle vara lätt"

Nina Due, 44, med femton års erfarenhet av museiarbete i London, är den som ska blåsa liv i de unika samlingarna och locka både ny publik och gamla stammisar till de nu så ödsliga rummen. Men hur? Flera gånger under samtalet återkommer Nina Due, på klingande norska, till ordet "vanskeligt", i bemärkelsen svårt. Hennes uppdrag är minst sagt omfattande.        

– Men så tog jag inte heller det här jobbet för att det skulle vara lätt. Det blir en utmaning och det gillar jag.

Hon är såklart inte heller ensam om uppgiften. Tjugo personer ur personalen är nu tillbaka på Röhsska efter en vår på annat håll. Sex personer har valt att sluta. Nu håller Nina Due som bäst på att bekanta sig med personalen för att få reda på vilken kompetens som finns i huset, och vilka nya tjänster som behövs. 

– Innan jul hoppas vi kunna rekrytera fler. Ju tidigare folk är på plats och kan vara med i förändringsarbetet desto bättre. Tre eller fyra personer skulle vara bra men antalet är inte klart. Inte heller vilka funktioner de ska ha. 

Hur vill du förändra Röhsska?

– Jag vill framförallt nå en ung publik. Det är ett vanligt misstag att underskatta barn och ungas sätt att relatera till teman och utställningar. De har en otrolig kapacitet att ta in saker och är väldigt kapabla: nyfikna och redo att tänka djupa tankar. Därför ska vi ha många lager av möjliga tolkningar i våra utställningar och pedagogiska program. Jag är säker på att vi kan fortsätta att vara ett "vuxet" museum även om vi gör oss tillgängliga också för de yngre.

"Design finns överallt i vår vardag"

En rad förändringar är på gång samtidigt. Hela entrén ska göras om och bli mer välkomnande, förklarar Nina Due och pekar. En hiss ska öka tillgängligheten från utsidan. Nästa sommar öppnar den efterlängtade östasiatiska samlingen i nyrestaurerade lokaler. Plus en tillfällig utställning vars tema inte ännu är bestämt, men som enligt Due bör ge en fingervisning om den inriktning museet i framtiden vill ha.

– Min önskan och förhoppning är att när vi öppnar igen ska vi ha ett levande museum med ett förändrat innehåll. Jag vill också knyta Röhsska närmare våra ”systermuseer” om man kan säga så: Konstmuseet, Stadsmuseet och Sjöfartsmuseet. Plus HDK, vägg i vägg med oss, som vi redan i dag har påbörjat ett tätare samarbete med.

Att design finns överallt i vår vardag ger ämnet potential att beröra många, menar hon. 

– Samtidigt kan design stå för lyx och utopi vilket inte alls är förankrat i vardagslivet. Här finns alla förutsättningar att belysa frågeställningar och skapa en aktiv debatt. 

Vill locka fler oväntade besökare

Nina Due pratar sig varm för att locka fler oväntade besökare till museet.

– Självklart ska vi vara till för alla, men vi måste lägga energi på att lokalisera olika grupper av besökare – också dem som kanske inte naturligt vet hur eller varför de ska gå till ett museum. 

Hur når ni bortom vit medelålders medelklass?

– Det är en intressant och viktig poäng. Blå Stället i Angered intresserar mig mycket. Men det är ju den vita medelklassen som i dag sitter och bestämmer på museum om vilka utställningar som ska locka vilken publik. Det har vi i åtanke när vi nu ska rekrytera ny personal.

Att höja entréavgiften, som du flaggat för, skulle exkludera vissa besökare som ni samtidigt vill locka till Röhsska?

– Ja absolut. Men som det är nu har en årsbiljett kostat 40 kronor sedan 2007. Och det är inte mycket pengar. Ett höjt pris kan vara till hjälp på sitt sätt, men självklart måste priset vara förnuftigt. Det kanske inte heller måste vara samma pris för alla. Men det är ett vanskligt beslut att fatta och en vansklig fråga faktiskt, som inte heller jag beslutar om utan politikerna.

"Sponsring behöver inte vara fult"

Att Röhsska har en kärv ekonomi är hon medveten om, liksom att det krävs pengar för att förändra verksamheten.

– Det återstår att se om vi får mer pengar. Och det är en sak med offentligt stöd, en annan vad vi kan få ihop genom att rikta oss till näringsliv och företag. 

Där anser hon att Röhsska har ett bra utgångsläge eftersom design kan tilltala både konstnärliga och mer kommersiella kretsar.

– Jag har länge arbetat i en miljö där sponsring inte anses vara fult eller automatiskt innebär att man säljer sig. Många företag arbetar aktivt med design och hållbarhet. I England är det också mer nödvändigt och en del av vardagen med märkestänk och kommersiella kontakter.

Ett samarbete med Volvo eller andra svenska företag ser hon gärna, och hon vill fylla museet med mer av både mode och film,  i råd med Filmfestivalen. Design, säger hon, är något mer och större än bara praktiska saker och konkreta ting:

– Fältet rymmer stora frågor om moral och etik. Det handlar om vilka val vi gör, och hur dem i sin tur påverkar nästa generation.

Du tar över ett museum där arbetsmiljön länge varit oacceptabel, och där personalen har mått väldigt dåligt. Hur tänker du kring det?

– Det har varit tufft länge, det ska jag inte neka till. Det finns goa och mindre goa dagar men jag har fått ett väldigt gott intryck av folk här. Personalen har en stark lojalitet och tro på Röhsska, och jag tycker att mycket redan känns bättre. De är positiva och motiverade, fulla av nya erfarenheter efter att ha vistats i andra arbetsmiljöer. Senast på vår träff i dag kom det fram mycket bra, och jag känner att jag har mina medarbetare med mig. 

LÄS MER: Hon blir Röhsskas nya chef

Tre museum som inspirerar nya Röhsska-chefen:

Victoria and Albert Museum, London, öppnade 1852. "Har fantastiska samlingar och en aktualitet där de drar in samhällsfrågor i sina utställningar med design- och konsthantverk. Här tar de ansvariga risker, tänker nytt och vågar." 

Centre Pompidou, Paris. öppnade 1977. "Här har jag sett väldigt många bra och inspirerande utställningar genom åren, främst konst men design visas parallellt. Dessutom en inspirerande byggnad och en fantastisk samling!"

Munchmuseet, Oslo, öppnade 1963. "Det är något speciellt med att, som här, bli bekant med en och samma konstnär på djupet, och betrakta konstnärskapet ur så många olika perspektiv. Hans konst jämförs med andra konstnärers, nyligen van Gogh men också konstnärer verksamma här och nu." 

Mest läst