Livet efter smällen

Det skulle bli en framgångsfilm om en kvinnlig Rocky, i stället blev den en film om att komma tillbaka till livet efter en skada i boxningsringen.

ANNONS
|

I sex år har filmaren Susanna Edwards följt proffsboxaren Frida Wallberg. Ett projekt som hon drog igång efter att själv börjat träna kampsport.

- I hela mitt liv har jag tyckt att boxning är helt idiotiskt, jag kan fortfarande tycka att det inte är förnuftigt att stänga in två människor i en ring för att slåss tills den ena blir medvetslös. Men jag började träna boxning och kung fu själv och blev drabbad. Det är något djupt existentiellt att komma i kontakt med den där urkraften när man är hotad. Att vara i all den kraften samtidigt som man är totalt iskall i huvudet, det är otroligt starkt.

ANNONS

Susanna Edwards störde sig på att den stora filmen om en kvinnlig boxare var tragiska Million dollar baby. Filmen om Frida Wallberg skulle handla om en kvinnlig boxare som erövrade världen.

1996 gjorde hon en film om den spanska tjurfäktaren Christina Sanchez, I Skuggan av solen. Även den en film om en ung kvinna som söker framgång på en traditionellt manlig arena.

- Jag tycker det är spännande med människor som bryter normer och som skapar utrymme, världen är inte så fyrkantig som vi tror. Man kan inte tro att Frida är den typ av boxare som hon är, hon är otroligt ödmjuk och snäll men blir en helt annan i ringen.

Frida Wallbergs tränare var skeptisk till filmprojektet när Susanna Edwards tog kontakt. "Frida trivs inte med journalister", sa han. Men när hon fick höra att det handlade om en filmare som tänkte hänga med henne i ett par år blev hon intresserad. Efter att ha sett I skuggan av solen var Frida Wallberg med på tåget och filmteamet följde henne bland annat när hon försvarade sin VM-titel mot Amanda Serrano 2012.

Året efter möter hon australiensiskan Diana Prazak, får ett slag mot huvudet som leder till en allvarlig hjärnblödning, hon svävar mellan liv och död. Frida Wallberg har sedan dess inte proffsboxats, hon lider fortfarande av sviterna.

ANNONS

- Det blev en tankeställare. Min naivitet försvann. Jag insåg att det är en riskfylld sport och min inställning till boxning har helt klart nyanserats, säger Susanna Edwards.

Då hade hon filmat Frida Wallberg i tre år, de hade kommit varandra nära. Hon besökte henne på sjukhuset utan kamera och pratade om hur de skulle göra med filmandet.

- Det kändes självklart för oss båda att filmen inte skulle sluta i ringen.

Vilken har varit den största utmaningen?

- Vi är så vana vid personer som fläker ut sig i media och är extremt verbala. Den största utmaningen har nog varit att ha en huvudkaraktär som inte visar så mycket men naturligtvis ändå bär på en massa känslor, att skapa ett rum i berättelsen där man verkligen får kontakt med henne. Men det känns som om vi kommit det på spåren.

Golden Girl hade premiär på dokumentärfilmfestivalen Tempo i Stockholmför ett par veckor sedan, nu hoppas Susanna Edwards på distribution så den kan visas på biograferna. SVT är samproducent och kommer att visa filmen senare i vår.

- Men den gör sig väldigt bra på stor duk.

Susanna Edwards nästa film är en dokumentär om sångerskan Natacha Atlas som hon räknar med ska bli klar i höst.

ANNONS
ANNONS