Julstaden är turisternas, Kulturkalaset är vårt!

Kulturkalaset är göteborgarnas fest. Julstaden som i stället får pengarna är turisternas, skriver Ingrid Norrman.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Vem ska bestämma vart göteborgarnas pengar ska gå? Är det politikerna vi valt? Eller är det några dunkla aktörer med egna intressen som styr i kulisserna? Vad tänkte ni egentligen Håkan, Pär-Ola, Monika, Anders, Kia, Kerstin och Eva när ni den där dagen i höstas gav bort 2,4 kulturkalasmiljoner till Julstaden utan att ta reda på vad det skulle få för konsekvenser? En gång om året möts göteborgare från hela staden och det är under Kulturkalaset. Kungstorget är navet. Här har jag lyssnat på Linda Pira mellan hip hop-fans och saluhallskunder. De förra hade kommit hit för att lyssna på sin idol, de andra råkat hamna här på väg hem med middagsmaten i välfyllda kassar. Men här stod vi sida vid sida och gillade vad vi hörde. Det är stort. Och det är viktigt för en stad vars honnörsord är mångfald, jämställdhet och integration. Hur kan då Göteborg & Co:s styrelse utan någon som helst analys av konsekvenserna kapa bort 2,4 miljoner från Kulturkalasets budget? Beslutet togs av styrelsen i oktober. Fyra månader senare presenterades en analys. Den visade att den ekonomiska förlusten blir mer än dubbelt så stor på grund av minskad försäljning och lägre sponsorintäkter. Kalaset måste kortas en dag och festplatser som Kungstorget och Packhusplatsen försvinner. Visste ni om det Håkan, Pär-Ola, Monika, Anders, Kia, Kerstin och Eva när ni klubbade ert beslut? Visste ni om vad ni gjorde med vårt Kulturkalas? Är ni förvånade över att den konstnärliga ledaren Mia Samuelsson sagt upp sig i protest? Kulturkalaset är göteborgarnas fest. Julstaden som istället får pengarna är turisternas. Det kommunala bolaget Göteborg & Co har ett antal adjungerade styrelsemedlemmar som inte syns på bolagets hemsida, men finns med för att uttrycka sina åsikter. De företräder shopping, storhotell och restauranger, en besöksnäring som har stort intresse av att dra turister till Göteborg även under lågsäsong. Klart de gör vad de kan för att styra pengarna dit där de själva kan tjäna mest. Och de verkar lyckas. Som Svenska mässans vd Carin Kindbom uttryckte det i GP på tisdagen: "Om styrelsen behöver göra budgetjusteringar är det kanske baserat på vad vi i näringen tycker".

ANNONS

Läs artikeln: Kulturkalaset bantas, hälften av scenerna bort.

Wallenstams handelschef Dag Agård som företräder shoppingen där julturisten förstås är en viktig inkomstkälla sa i samma artikel: "Julstaden har blivit som en ny säsong för turister att komma till Göteborg. Det är underbart." Fast inte så underbart att man själv vill stå för kostnaden. Näringslivets bidrag till Julstaden har minskat med två miljoner sedan 2012. Ja, just det, nästan samma summa som man nu tycker att skattemedel istället ska stå för. Underbarare än så var inte Julstaden Göteborg.

Läs även: Säger upp sig i protest.

"Göteborg & Co:s verksamhet syftar ytterst till att ... bygga broar mellan människor från olika kulturer", står det i det kommunala bolagets vision. Styrelsen borde kanske läsa på lite bättre.

ANNONS