Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Osmart av böcker? Bilder: Nicklas Elmrin, Lisa Thanner.
Osmart av böcker? Bilder: Nicklas Elmrin, Lisa Thanner.

Forskare: Människor som inte läser böcker är smartare

I en studie med tio tusen deltagare har forskare kunnat vetenskapligt bevisa att bokläsare har sämre analysförmåga. Genom att mata sig med färdiga berättelser försämras möjligheten att tillgodogöra sig verkligheten. Studien visar också att de som aldrig läser är smartare än genomsnittet.

Nu uppmanas därför världens skolor att slänga ut böcker och…

Nej, jag bara skojar! Det finns ingen sådan idiotiskt rapport eller forskning! Däremot finns det en riktig studie som visar att 59 procent av alla artiklar som sprids i sociala medier delas utan att läsas. Istället nöjer vi oss alltså med vad som står i rubriken och ingressen innan vi delar vidare länken. 

Studien, som publicerades i somras av forskare på Columbia University och French national institute, bygger på 2,8 miljoner delningar av 60 000 artiklar från några av världens största medier. Och den ger ingen smickrande bild av vårt nätbeteende. 

“Folk är mer villiga att dela en artikel än att läsa den”, kommenterar forskaren Arnaud Legout.

“Det är typiskt för den moderna informationsinhämtningen. Människor skapar en åsikt utifrån en summering, eller en summerings summering, utan att anstränga sig att gå djupare”

Det vill säga: Vi är nu så lata att vi nöjer oss med en status för att dra slutsatser om en nyhet eller händelse.

Resultatet är kanske inte förvånande för den vane internetanvändaren. Det räcker att se på veckan som gått och hur den svenska satirsajten Inzoomat blev viral med artikeln “Bob Dylan vägrar ta emot Nobelpriset: ‘Nobel is no rebel’”. Rubriken räckte tydligen för att lura till sig över 27 000 reaktioner från svenska Facebookanvändare. Över hela Sverige skrevs upprörda och kanske lite roade statusar om artikeln: “Där fick vi så vi teg :)”, “Dylan ryter ifrån!”. Andra försökte förtvivlat hjälpa sina vänner och upplysa dem om skämtet, med blandade resultat. Eller som en man svarade på beskedet att nyheten är satir: “Medge att det är minst lika sannolikt som allt annat som framförs i media”.

Man skulle kunna rycka på axlarna åt det hela, men Bob Dylan-skämtet är Sveriges näst mest delade artikel från veckan som gått. Det innebär alltså inte att den är det mest lästa, men att ett narrativ etableras när det så ofta dyker upp i våra sociala medier-flöden. 

Ansvaret är alltså ditt och mitt. Det är våra delningar som skapar trafiken till artiklar, det är vi som skapar virala succéer, det är vi som inte läser och det är vi som behöver lära oss att göra annorlunda.

Det vet du om du har läst ända hit. Vilket enligt statistiken bara 41 procent har gjort. 

Resten tror fortfarande att de blir smartare om de aldrig läser en bok. Eller klickar på en länk. 

Mest läst