Johan Lindqvist: Modigt att samarbeta med Imam

Är det något Silvana Imams musik handlar om så är det att ta makten från oss som har råd att köpa en ny Volvo, skriver GP:s krönikör Johan Lindqvist.

ANNONS
|

Det var förstås länge sedan Volvos varumärke var synonymt med "gubbe med keps". Bilarna har förändrats och det har också vårt sätt att se på Volvo gjort.

I dag är det Zlatan på fjället. Swedish House Mafia i vildmarken eller Robyn i Los Angeles jag ser framför mig när jag blundar och tänker på Volvo. Det är utan tvekan en imponerande förvandling, resultatet av ett enträget och konsekvent arbete från Volvos varumärkesstrateger, där svensk musik utgjort den röda tråden i ett antal uppmärksammade kampanjer.

Ändå finns förstås den där Volvo-gubben kvar någonstans i det undermedvetna, inte bara hos mig utan hos många av andra som kan och kanske vill lägga pengarna på en ny bil.

ANNONS

Den sortens trygga men tråkiga och fyrkantiga präktighet krävs det mer än några nybilsdoftande dj:ar att trolla bort.

Därför applåderar jag att Volvo samarbetar med Silvana Imam i sin nya reklamfilm. Silvana har precis släppt årets hårdaste, mest politiskt radikala album och står för allt det som definitivt inte förknippas med den gamla bilden av Volvo.

LÄS MER: Överraskningen: Hiphopstjärnan gör nya Volvo-låten

Marknadsavdelningen på Volvo visste naturligtvis att valet av Silvana skulle reta upp en hel del av deras kunder. De elaka, stundtals hatiska, reaktionerna på sociala medier lät inte vänta på sig. Samtliga från kränkta vita, medelålders män. Klassiska Volvo-köpare - även om jag inser att även det är en fördomsfull tanke.

Nåväl, det är modigt av Volvo att på det viset våga utmana fördomar och förutfattade föreställningar. Och jag är dessutom övertygad om att den absoluta majoriteten av Volvos fans är tillräckligt moderna för att uppskatta Silvana Imam.

LÄS MER: Silvana Imam | Naturkraft

En del av Silvanas fans har inte oväntat också svårt att svälja samarbetet. De får inte ihop att deras revolutionära Silvana skrivit kontrakt med fordonsindustrin.

På ett sätt kan jag förstå den reaktionen, även om den också känns förlegad. Det var länge sedan artisters trovärdighet sattes på spel på grund av ett reklamsamarbete.

ANNONS

Jag tror att Silvana Iman tänker att pengar är makt och om det är något hennes musik handlar om så är det att ta makten från oss som har råd att köpa en ny Volvo. Därför tar hon chansen.

Ja, det är komplext, kanske inte helt logiskt, men det är så världen ut ser ut. Det kommer aldrig mer bli så enkelt som att det räcker med ett trepunktsbälte för att ta sig hel ur det här.

Men med Silvana Iman som soundtrack i bilen blir det i alla fall mer spännande längs vägen.

ANNONS