Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Iwar Wiklander i Den goda människan i Sezuan.
Iwar Wiklander i Den goda människan i Sezuan.

Iwar Wiklander spelar Gud med rollator

På lördag har Berthold Brechts pjäs Den goda människan i Sezuan premiär på Folkteatern. Iwar Wiklander spelar Gud.

Det är inte första gången han sätter sin fot på Folkteatern precis, här var han såväl skådespelare som teaterchef under 70- 80- och början på 90-talet.

– Konstnärliga ledaren, Frida Röhl, tyckte det var intressant med en Gud som stiger ner från en annan tid, säger Iwar Wiklander och skrattar.

Nu ser han fram emot premiären. Sista repetitionen är just avklarad när vi talas vid i telefon.

– Det ska bli så kul. Det här är en av Brechts intressantare pjäser, han komplicerar vår förmåga att vara god. Pjäsen utspelar sig i en sorts Sagokina men handlar om eviga värden.

Hur är guden du spelar?

– Han är rätt konservativ, tycker att det räcker med en enda god människa för att världen ska kunna fortsätta som den är, han gör det enkelt för sig.

Vad är det som gör pjäsen aktuell idag?

– Det är att solidaritetskänslan hos oss är lite uppluckrad. Man tänker mer på sig och sitt. Vi har blivit så narcissistiska, människor vill visa upp sig och ser inte hur andra har det. Vi måste passera ett antal tiggare, men stannar inte.

Hur gör du själv när du går förbi en tiggare?

– Jag brukar ge en 50-lapp då och då till dem som sitter utanför butiken där vi handlar. Det vet jag att de uppskattar. Jag har haft lite svårt med ett ben just nu och när jag kommer ut med mina varor och ska köra hem dem på cykeln håller de upp dörren och hjälper till, man får lite tillbaka.

Rollator

Från början var det tänkt att två gudar skulle stå på scen, men Birgitta Ulfsson, hans kollega och hustru, blev tvungen att tacka nej av hälsoskäl. Själv har Iwar Wiklander alltså en skada i benet. På scenen använder han en rollator.

– Jag har inte riktigt det behovet, men det gäller att vända allting till konstnärliga fullträffar som vi säger på teatern. Och jag kommer mig nog.

Han har haft lite otur de sista åren. När han spelade i Fosterlandet på Göteborgs stadsteater fick premiären skjutas upp en vecka efter att han drabbats av lunginflammation. Under filminspelningen av Hundraettåringen fick han en cysta i knävecket och en käpp fick skrivas in som rekvisita. Inför sista föreställningarna av Fosterlandet i Stockholm sprack cystan och han hamnade på sjukhus kvällen innan.

– Men vi kom på att Anna Takanen kunde köra mig i rullstol, det blev en extra knorr och gjorde min rollfigur ännu mera utsatt. Jag kan inte tänka mig att inte spela teater och filma.

Fakta: Den god människan i Sezuan
Pjäs av Bertolt Brecht
Premiär på Folkteatern lördag 16 september
Översättning: Magnus Lindman
Regi: Frida Röhl
Scenografi/Kostymdesign: Charlotta Nylund
Ljusdesign: Carina Persson
Komposition/Livemusik: BF/C (Californiaman [Joel Igor Hammad Magnusson] och Barish Firatli)
Mask och peruk: Susanne Åberg
Medverkande: Karin de Frumerie, Pelle Grytt, Elisabeth Göransson, Lena B Nilsson, Malin Persson, Kardo Razzazi, Helmon Solomon*, Iwar Wiklander, Sara Wikström.

Mest läst