Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Huvuden kommer att rulla om inte showen blir bättre

Sveriges största tv-show har inte råd att snubbla en gång till, skriver Johanna Hagström.

Välkomna till Malmö – stan med det lilla extra!
Där deltävlingen i Göteborg bjöd på relativt återhållsamma scenshower (undantaget De Vet Du) så drar Malmö plattan i mattan och går all in.

Alla artister har en gimmick. Under repetitionerna i Malmö Arena har vi fått se dansare upphängda i bungyjumplinor, en allé av flammande facklor, rullskridskoåkning, skyltdockor, en snurrande plattform, normbrytande modevisning, selfiefest på jätteskärm och ett enormt tudelat ägg klätt med aluminiumfolie inuti.

Vissa går vilse i all rekvisita, som stackars Allyawan. Det har blivit ett stående epitet: Stackars Allyawan. Han har en låt skriven av landets främsta hiphopproducenter på Salazar Recordings. Kanske tog pengarna slut, för rekvisitan ser ärligt talat ut att vara skapad på någon förberedande konstskola.

Där vankar Allyawan omkring och försöker bringa mening i röran. Det går sådär. Dessutom dras han med sviterna efter influensa. Sammanfattningsvis kan vi säga att inte heller 2017 ser ut att bli året då hiphop får sitt genombrott i schlagern.

Den som lyckas bäst med sin gimmick är Mariette, som har en magisk förmåga att nå genom tv-rutan och få oss att tro på det hon sjunger, oavsett om hon håller på att lätta när fläktarna fyller hennes 40 kvadratmeter stora släp (som 2015) eller måste ducka för dansare i gummisnören som flyger hit och dit (som i år).

Kvällens topplaceringar spås gå till Mariette, Lisa Ajax och Benjamin Ingrosso. Det tror jag också. Den där sista biljetten vidare kan gå till vem som helst. Utom till Allyawan då. Stackars Allyawan.

När jag skriver det här har vi ännu inte fått se något av Malmös mellanakter eller programledarnas prator. Förra veckans leverans kan beskrivas med två ord: Inte okej. Manus var helt enkelt för svagt.

Göteborgsoperans danskompani är fantastiskt, men kändes väldigt mycket som en sen bokning som inte passade in. Så kunde det se ut för tio år sedan, nuförtiden kräver vi ett program med en röd tråd, ett genomarbetat berättande från början till slut.

På fredagen kom det fram uppgifter om att hela produktionen är i större tidsnöd än något tidigare år, att mellanakter till senare deltävlingar inte är klara, att tänkta artister, som Lisa Nilsson, hoppat av.

Om det stämmer så är det kris på riktigt för festivalen. För Allyawan är det bara att torka tårarna och ta nya tag efter Malmö, men Sveriges största tv-show har inte råd att snubbla en gång till. Då kommer huvuden att rulla.

Se mer från - Melodifestivalen 2017
Mest läst