Hudsvett ropade in konstverk

ANNONS
|

- Det här var en rolig och spännande erfarenhet eftersom det handlar om att se konst på ett nytt sätt, säger Jenny Sundqvist, chef Marknad och Produktutveckling på Orrefors Kosta Boda.

Idén kläcktes tillsammans med en reklambyrå och en digital studio. Jenny Sundqvist tror att det är första gången som känslor använts som betalningsmedel i en auktion. Försäljningen arrangerades för några dagar sedan på ett galleri i Kungsträdgården i Stockholm.

Med GSR-teknik och pulssensorer mättes 300 budgivares känslor för tre konstverk av Kosta Bodas formgivare. Tekniken används bland annat i lögndetektortest men utarbetades speciellt för auktionen. Förenklat beskrivet mättes puls och hudsvett. Det gjordes innan och under auktionen. Konstverken var övertäckt fram tills spekulanterna fick titta på dem under en minut i ett bås. Under tiden mätte sensorerna förändringar i de biometriska värdena utifrån varje persons basvärden.

ANNONS

Liv Eklund Swarts från Stockholm var den som hade starkast känslor för det mest dyrbara konstverket. Hon vann Protocol av Bertil Vallien, värt 150000 kronor.

- Det går inte att fatta. Jag tycker att konstverket jag vann var mest effektfullt. Den är så drömsk, säger hon.

En målsättning för Kosta Boda var att nå nya målgrupper som vanligtvis inte kommer i kontakt med glaskonst eller skulle ha råd att köpa ett verk.

- Vi är jättenöjda med reaktionerna. Avsikten var att visa att vi finns och lever trots nedgångar i branschen. Sedan får vi se om det blir fler liknande auktioner längre fram, säger Jenny Sundqvist.

Övriga konstverk i auktionen: Kjell Engmans Acrobatic, värd 85000 kronor, Åsa Jungnelius Super Protection, 19000 kronor.

ANNONS