Hit vill Ruben Östlund flytta Kopparmärra

Nu har Ruben Östlund tagit första steget mot en flytt av Kopparmärra. Under torsdagen samlades han med representanter för Göteborgs stad för en presskonferens om vad han kallar ett humanistiskt projekt. – Det här är på allvar, säger han.

ANNONS
|

Det är en filmisk och lite underlig stämning som råder när vi möter regissören Ruben Östlund i Göteborgs rådhus. Ingen vet riktigt vad man ska vänta sig av presskonferensen. För en dryg månad sedan vann han Guldpalmen i Cannes för filmen The square. Nu sitter han här, bredvid stadsarkitekten Björn Siesjö och kommunalrådet Ulf Kamne, och säger att han vill flytta på Kopparmärra. Statyn, som har blivit ett av Göteborgs mest kända landmärken, borde i stället stå på Gustaf Adolfs torg, bredvid Gustav Adolf själv, tycker Ruben Östlund.

– Det här är inte någon plojgrej. Jag tror att det kommer att gå att genomföra, säger han.

ANNONS

En frizon för tillit

Ruben Östlund vill flytta på Kopparmärra för att använda den nuvarande ytan på Kungsportsplatsen till något som han anser är vettigare. Han vill skapa en ruta som ska vara som en frizon. En frizon där tillit råder mellan människor.

– Man ska kunna ställa sig i rutan om man behöver hjälp. Och då måste den som ser det hjälpa till också, säger Ruben Östlund.

I rutan ska man även kunna lämna saker som man inte vill bära på, utan att någon tar dem. Samma projekt har redan testats i Värnamo, och presenterades även som idé i just filmen The Square.

Har ansökt om bygglov

En bygglovsansökan för själva rutan är nu inlämnad. Ruben Östlund och hans producent Kalle Bohman kallar det för ett humanistiskt projekt, som handlar om att öka gemenskapen i Göteborg. Och från Göteborgs stad verkar inställningen vara positiv.

– Det är en intressant idé. Det är väl jättekul om vi kan plocka ner kungarna från piedestalen och skapa ett mer jämlikt Göteborg, säger Björn Siesjö.

Som en del i projektet startades också Facebookgruppen Pappa, kom hem. Namnet syftar på att Karl IX, som sitter på Kopparmärra är far till just Gustav Adolf.

– Jag har pratat med studenter som inte vet vem det är som sitter på den där hästen. Det är en konstig symbol som folk inte kan relatera till, och okunskap är en grogrund till dumhet, säger Kalle Bohman.

ANNONS

Att man valt just Kungsportsplatsen till det här projektet beror, enligt Ruben Östlund och Kalle Bohman, på att det är den mest centrala mötesplatsen i Göteborg. Det är också viktigt att det finns en fysisk plats till rutan, så att den inte bara blir en abstrakt idé.

– Visst kan man bära rutan inom sig. Men tänk om man skulle säga så om trafiken till exempel, att vi struntar i att sätta upp 90-skyltar för att vi har det inom oss, säger Kalle Bohman.

Projektet kan ta lång tid

Men ännu är inget ärende inlämnat till kommunen om flytten av statyn, och får man tro Ulf Kamne så kan det ta lång tid innan det blir något konkret av idén.

– Det är en bra diskussion, men jag lovar inget. Det kan bli en lång process, och ärendet ska behandlas enligt alla konstens regler. Det kanske rentav blir folkomröstning. Men varför inte? Statyn har redan flyttats en gång av trafikskäl, så varför inte av humanistiska skäl, säger han.

"Ingen plojgrej"

Om projektet med rutan blir verklighet återstår alltså att se. Och enligt Ruben Östlund finns inga andra motiv till projektet än humanism och medmänsklighet. Den metahumoristiska stämningen är ändå påtaglig då filmen The square berör just publiciteten kring själva rutan. Men Ruben Östlund avfärdar bestämt att det skulle handla om marknadsföring av filmen, eller av kommande projekt.

ANNONS

– Så är det inte. I så fall är det snarare tvärtom, att långfilmen är reklam för den här idén, säger han.

ANNONS