Här är Instagrams nya "Snapchat"-funktioner

På tisdagen släppte Instagram en helt ny funktion med bilder som försvinner efter 24 timmar, precis som på Snapchat. Facebook spelar ett högt spel med Instagram, konstaterar Emanuel Karlsten.

ANNONS
|

Alla som känt sig för gamla för Snapchat får nu en ny chans. Eller chans. Saken tvingas på oss. För nu lanserar Instagram Snapchat-funktionen Stories: Bilder som försvinner efter 24 timmar. Instagram kommer därmed förändras kraftigt och påverka de uppskattningsvis fyra miljonerna svenska användare.

Under tisdagen fick jag, som enda svensk journalist, en förhandsvisning av funktionen som kommer hamna överst i appen. Utöver att dela vanliga, permanenta bilder på Instagram, får användare möjlighet att dela bilder eller videoklipp som bara syns i 24 timmar. Lägg på ett enkelt filter, skriv något i bilden, måla en glad gubbe och skicka till din story. Dina följare kommer se att du uppdaterat, klicka och titta innan den försvinner.

ANNONS

Tanken är att även bilder som inte är så putsade och genomtänkta ska få plats. Sådant du inte vill spara för alltid, utan som är för tillfällena lite mitt emellan.

Den som använt Snapchat både förstår och vet exakt hur det fungerar. För även om Instagrams ägare Facebook menar att funktionen utvecklats på allmän begäran, så är det en kopia av appen Snapchats funktion. Och det är rimligt att se utvecklingen som ett svar på Snapchats extrema framgång i världen - och Sverige.

Facebook stressade

Det finns mycket att utläsa av det. Framför allt att Facebook är stressade av Snapchat. Det har de varit länge. Redan 2013 försökte Facebook köpa Snapchat för tre miljarder. Snapchat nobbade. Sedan dess har Facebook försökt kopiera både dess funktioner och framgång. Facebooks separata app Slingshot var nästan en rak Snapchat-kopia, men nådde aldrig någon framgång. Inte heller har deras smygande Snapchatliknande funktioner riktigt lyft.

Att man nu satsar så stort på en kopia av Snapchats framgångsrika funktion Stories handlar om är två saker. Framför allt att nå den unga publik som i hög grad flyttat över sitt engagemang till Snapchat. Bara i Sverige har Snapchat på kort tid växt om Facebook i åldrarna 12-15 år - en trend som fortsätter även längre upp i åldrarna.

ANNONS

Men det handlar också om innehåll. Flera rapporter pekar på att användare inte längre publicerar sig lika mycket på sociala medier. Detta samtidigt som Snapchat har en omvänd trend. Facebook behöver därför hitta något som får fler att dela med sig. Snapchats modell är sannolikt en bra lösning. Det öppnar för ett beteende som sänker tröskeln för vardagsbilder, vilket är viktigt: Ju mer vi delar, desto mer förstår Instagram sina användare. Det blir en bättre produkt - och Instagram kan tjäna mer pengar med bättre riktade annonser.

Högt spel

Samtidigt är utfallet inte helt självklart. Snapchat har varit svårt att förstå för äldre användare och när världens största bildcommunity nu fostrar sina användare att bli Snapchattare finns två möjliga konsekvenser: Antingen snor Instagram ett framgångsrikt beteende från Snapchat och blir långsiktig vinnare. Eller så irriterar den nya funktionen och kommer locka allt fler användare att vända sig till originalet.

Facebook spelar ett högt spel med Instagram. Lita på att de nervöst och i detalj kommer att studera hur användarna välkomnar den nya funktionen.

ANNONS