Här är årets uslaste filmer

ANNONS
|

Bottennapp: Årets sämsta filmer.

Så här års fylls kultur- och nöjessidorna av topplistor över årets-bästa-allt-möjligt, således även de filmer som under 2015 gjorde starkast avtryck. Men med avtryck kan ju även avses sådant som utmärker sig genom sin totala uselhet, som de filmer undertecknad gav en etta i betyg under året som gått.

Årets sämsta barnfilm är Asterix – gudarnas hemvist (Mycket tröttsamt och mycket nedslående med totalt livlösa animationer samt att de svarta slavar som förekommer är häpnadsväckande stereotypiskt återgivna) följt av The transporter refueled (Med Ed Skrein, en man i närmast imponerande avsaknad av utstrålning.

ANNONS

Man saknar inte Jason Statham förrän båset är tomt.) och avslutningsvis The wedding ringer (Gränslöst gapig gegga, gags kring fängelsevåldtäkter, brinnande mormödrar, grovkorniga könsstereotyper och en svensexescen som innefattar brudgumskön, jordnötssmör och en utsvulten jycke.)

Till Hollywood: Svensk skräckkortis

För två år sedan gjorde göteborgaren David F Sandberg den tre minuter långa Lights out, en kortfilmsskräckis som visade vad som hände när man släckte lampan för natten och som totalt haft 20 miljoner visningar.

Nu har filmen, som spelades in under en dag för inga pengar alls tillsammans med hustrun Lotta Losten, hittat till Hollywood och kommer inom kort att dyka upp i långfilmsformat med manus och regi av David. Amerikansk premiär väntas äga rum den 22 juli

Tarantinos nya: Världens bredaste format

Den 13 januari har Quentin Tarantinos hämndwestern The hateful eight svensk premiär men från den 1 januari kan man se den i världens bredaste filmformat, 70 mm Ultra panavision.

Det är bara några få biografer i världen som kan visa film i detta format och Rigoletto i Stockholm är, efter att man byggt om projektorn, den enda i Sverige. The hateful eight är den elfte filmen i filmhistorien som visas i Ultra panavision och senast det skedde var med Basil Deardens Khartoum 1966.

ANNONS
ANNONS