Göteborgsoperans Skövdescen | Carmencita Rockefeller – prinsessa av Japan

ANNONS
|

Vilken rasande bra musikalföreställning Carmencita Rockefeller på Göteborgsoperans Skövdescen är. Det är högsta tempo från första stund i en både spännande, sorglustig och rolig historia. Unna er en helkväll i dess tänkvärt underhållande sällskap.

Berättelsen bygger på händelser ur verkliga livet som började i början av åttiotalet. Hårfrisörskan Solveig Johansson lyckas dupera sig in i den skånska överklassen som Carmencita Rockefeller. Hon sa sig vara dotterdotter till kejsar Hirohito, hjärnkirurg, hjärnan bakom Ronald Reagan, toppforskare som löst cancerns gåta för att bara ta några exempel ur den levnadsbeskrivning hon diktade och spelade. Ju mer hon skarvade, desto mer blev hon trodd. Hon blev uppburen och hyllad i det skånska sällskapslivet under många år innan bluffen avslöjades av hennes svikne fästman.

ANNONS

Av detta har Rickard Bergqvist gjort en ovanligt lyckad musikal som tar tag i en direkt och sedan inte släpper taget förrän långt efter föreställningen är slut. Musiken är gjord av Martin Östergren, Sara Jangfeldt, Mattias Venge. Här blandas alla sorter och stilar från schlager, via country till hårdrock på ett effektfullt och effektivt sätt. Och koreografin av Camilla Ekelöf ger fart och tryck åt föreställningen.

Musikalen Carmencita Rockefeller hade sin urpremiär i Malmö i början av året. I huvudrollen då och nu ser man Anna-Maria Hallgarn. Hon är utmärkt i rollen, med sin smittande charm och utstrålning. Hon gör den otroliga figuren Carmencita helt trovärdig med sin lågmälda men intensiva star-quality.

Rolf Lydahl gör ett gripande porträtt av hennes fästman som hela tiden pendlar mellan hopp och förtvivlan.

Carmencita Rockefeller är en i alla delar mycket lyckad musikalföreställning. Mycket roligare än ännu en uppsättning ur musikalernas slitna standardrepertoar.

ANNONS