Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bild - 1
Regissören Tova Magnussons serie Det mest förbjudna ska visas på Göteborgs filmfestival.

Göteborgs filmfestival storsatsar på TV-serier

Göteborgs filmfestival storsatsar på tv-drama. Sju nordiska serier lyfts fram i en egen sektion, bland dem Det mest förbjudna i regi av Tova Magnusson efter Kerstin Thorvalls bok.

Från och med i vår tar sig Göteborgs filmfestival an ett helt nytt fält: det nordiska tv-dramat. En egen sektion införs på festivalen där totalt sju påkostade tv-serier visas. Samtliga fem nordiska länder finns representerade med minst en storsatsning.

– Traditionellt har filmfestivaler inte visat mycket tv-drama överhuvudtaget. Synen på tv-produktioner har präglats av avståndstagande, säger festivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg.

Att Göteborgs filmfestival nu ändå väljer att satsa stort på tv-serier grundar sig i ett starkt publikintresse och nya tittarvanor. Men det är inte hela förklaringen.

– Tv-dramat uppvisar i dag högre och högre kvalitet. Både internationellt och i Norden. Kvalitén attraherar i sin tur allt fler begåvade människor som vill syssla med just tv.

Norden har också rönt stor internationell framgång med sitt tv-drama, en genre som kommit att kallas nordic noir, eller Scandinavian noir: kriminaldrama i realistisk stil med mörka, moraliskt komplexa berättelser, ofta också med en samhällskritisk udd. Henning Mankells serie om Kurt Wallander, Stieg Larssons Millennium-trilogi och Snabba Cash-filmerna lade grunden för intresset som sedan bara ökat tack vare succéserier som Bron och Brottet.

– Ja, nordic crime är en stor motor i detta, som hjälpt till att både öka intresset för och höja kvalitén på det nordiska tv-dramat, säger Jonas Holmberg.

Genom att starta en egen tv-sektion hakar filmfestivalen i Göteborg nu på en tydlig internationell trend bland västvärldens filmfestivaler, som senast manifesterades på Toronto filmfestival i september.

"Alla kommer inte att bli lika förtjusta över att den en gång så bespottade tv-konsten välkomnas in på världens ledande filmfestivaler. Men trenden är ofrånkomlig." konstaterade New York Times då.

När filmfestivalen i Toronto blev med tv-sektion hade festivalerna i Berlin och Sundance redan gjort liknande val. Nu är det bara Cannes och Venedig kvar av de prestigemässigt ledande filmfestivalerna, som ännu inte krupit till korset.

I Göteborg kommer publiken bland annat att få se Dramatenstjärnan Cilla Thorell som författaren Kerstin Thorvall i SVT:s nya storsatsning Det mest förbjudna. Åsa Lantz har skrivit manus och Tova Magnusson regisserar miniserien i tre timslånga avsnitt. Övriga svenska storsatsningar som premiärvisas är thrillern Springfloden med Kjell Bergqvist i huvudrollen, och andra säsongen av 30 grader i februari.

Tidigare har tv-serien kallats "den nya romanen". Är tv-serien nu kanske snarare "den nya filmen"?

– Nej absolut inte, svarar Jonas Holmberg.

– Det rör sig fortfarande om två helt olika sätt att se på rörlig bild. Tv produceras för att du ska kunna se avsnitt efter avsnitt i hemmiljö. Film är gjord för att se på en biograf, med all den magi som det innebär. Sedan kanske det inte alltid är så i praktiken. Vi kommer ju till exempel att visa tv-drama på biograf nu. Men det handlar ändå om två helt olika konstnärliga traditioner.

Jonas Holmberg påpekar att tv-dramat inte funnits lika länge som filmen, och inte heller kan stoltsera med samma bredd när det gäller uttryck.

– Kom igen när det finns en experimentell scen för tv-drama. Först då kanske, och då säger jag kanske, vi kan börja prata om tv som den nya filmen.

Sju nordiska tv-serier lyfts fram på Göteborgs filmfestival 2016:

Det mest förbjudna, i regi av Tova Magnusson efter Kerstin Thorvalls bok. Miniserie i tre delar. Världspremiär.

Follow the money, regi av Per Fly med manus av Jeppe Gjervig Gram som även skrivit Borgen.

Ockuperad, i regi av Erik Skjoldbjærg efter en idé av Jo Nesbø. En av Norges mest påkostade tv-serier.

Trapped, i regi av Baltasar Kormakur, kretsar kring en mordutredning i en liten isolerad isländsk by.

Springfloden, i regi av Mattias Ohlsson och Niklas Ohlson. Stor svensk thriller-satsning med Kjell Bergqvist, utspelar sig på Koster.

30 grader i februari, i regi av Andrea Östlund med flera. Andra säsongen. Registafett med en regissör per avsnitt.

The red couple, finskt spiondrama om ett inflytelserikt kommunistiskt par.

Mest läst