The Duke of Burgundy
The Duke of Burgundy

The Duke of Burgundy

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

I en slottsliknande, något bedagad byggnad någonstans i Europa i en ospecificerad tid lever den medelålders kvinnan Cynthia (Sidse Babett Knudsen) som får dagliga besök av unga hushållerskan Evelyn (Chiara D’Anna).

Läs också: Erotik helt utan män (intervju)

Men det handlar inte riktigt om den gängse typen av hushållsnära tjänster. När Evelyn exempelvis slarvat med handtvätten av Cynthias trosor blir hon bestraffad för sin försumlighet genom att ledas in i badrummet där vi från andra sidan dörren av ljudet att döma blir varse varför Cynthia dagligen dricker så mycket vatten.

Överhuvudtaget är detta lesbiska, sadomasochistiska rollspel mellan två entomologer relativt implicit skildrat (som hembesöket av en snickare specialiserad på tillverkning av sängar med inbyggt lönnutrymme för extra olydiga husor).

ANNONS

Men snart blir det uppenbart att rollfördelningen inte är vad den synes vara – även om Cynthia är dominatrixen visar det sig vara Evelyn som är den egentliga regissören. Det är hon som genom tydliga, nedtecknade instruktioner styr Cynthias ageranden och som uttrycker sitt missnöje när hon inte visar tillräcklig inlevelse i sitt härskarinnande. För liksom i de flesta relationer har känslan av monotoni och leda så smått börjat leta sig in efter en tid.

En något annorlunda och befriande originell infallsvinkel på den traditionella S&M-skildringen med andra ord, iklädd en snygg dräkt och stämning tydligt inspirerad av 60/70-talssexploitation à la Jess Franco.

För övrigt en film i total avsaknad av män, bortsett från vissa av de grottvårtbitare och smultronvisslare Cynthia emellanåt föreläser om för kvinnorna i trakten.

ANNONS