Enkel och effektiv filmdebut

Recension: Familjens hemligheter skadar dottern

|

”Tar du livslögnen från en genomsnittsmänniska tar du omedelbart lyckan från denne".

Det är en nyckelmening i Henrik Ibsens tragiska pjäs Vildanden från 1884. Det är också en beskrivning av den australiska filmen Dottern, regisserad av Simon Stone. Filmen bygger på en uppdaterad och hyllad scenversion av just Vildanden, som Stone gjorde för teatern Belvoir i Sydney för fem år sedan. Det är precis som förlagan en berättelse om hur lögnerna i en familj skadar den unga generationen. Och hur inte ens den mäktige, han som tror sig stå över regler, kan komma undan sanningen.

I filmversionen står tonårstjejen Hedvig i centrum. Hon är lyckligt ovetande om den stora hemlighet som lurar i den täta granskogen som en bortglömd mina, när som helst redo att brisera. Runt sig har hon sin pappa sågverksarbetaren Oliver, och sin mamma Charlotte, som är lärarinna. Men även sin farfar, som lever ett ensligt liv efter att ha kommit ut från ett fängelsestraff. De delar kärleken till skadade djur, bland annat en and, som de har byggt ett skyddande uterum till.

När vi kommer in i filmen har sågverket lagt ner. Det är ett hårt slag för det lilla samhället och Charlottes familj.

Ägaren Henry, kallsinnigt spelad av Geoffrey Rush, är den enda som går stark ur nedläggningen. Han ska gifta sig med sin betydligt yngre fästmö. Lagom till bröllopet kommer hans vuxna son Christian, barndomskompis med Oliver, motvilligt tillbaka hem efter att ha bott i USA i många år. Han hamnar i en svår sits när han får reda på vem Hedvigs verkliga far är. Ska han berätta sanningen för att hämnas på sin pappa, eller ska han hålla tyst och bevara vänskapen med Oliver?

Det är en typ av dramafilm som görs allt mer sällan, med en stor och namnkunnig ensemble som gestaltar en berättelse på liv och död. Och mycket är just så berörande och starkt som man kan förvänta sig av en bearbetning av pjäsen som myntade ordet livslögn. Odessa Youngs allt mer plågade filterlösa ansikte speglar hur världen runt henne krackelerar. Och Ewen Leslie, som hennes pappa, visar med närvaro och värme hur det är att upptäcka att man har levt sitt liv som någon annans marionettdocka.

Ibsen skrev in existentialistiska frågor i sitt drama, direkt influerad av filosofen Kirkegaard. Är det verkligen värt att avslöja sånt som bara orsakar skada? Eller har varje människa rätt att få veta sanningen om sitt ursprung för att kunna leva ett autentiskt liv? Filmen fördjupar aldrig tematiken. Allt för mycket filmisk energi läcker från Paul Schneider, som knappast imponerar som Christian. Hans pratiga smärta blir aldrig min.

Men som filmdebut betraktad ger Dottern mersmak. Det är en enkel och effektiv historia som bekräftar att de senaste årens uppsving för australisk film håller i sig.

Titta också på:

Festen(Thomas Vinterberg,1998)