"Dags att pensionera Jack Sparrow"

Skådespelare kommer och går, men Johnny Depp, i rollen som den otursförföljde piraten Jack Sparrow, består. Frågan är hur länge till?

|

Efter praktfiaskot The Lone Ranger (2013) är Depp inte längre ett kassaskåpssäkert publikdragarnamn. Börjar han inte bli lite för gammal (53) för att fjanta runt i piratmaskeradkostym? Rimligtvis är Pirates of The Caribbean 5, kallad Salazar´s revenge (i USA heter filmen Dead men tell no tales), Sparrows sista filmsuck för detta är helt enkelt inte bra.

Salazar´s revenge är tungrodd, evighetslång och omständlig och lär knappas välta några biljettkassor. Detta är en piratfilm utan en enda riktig fäktningsscen, vilket är att betrakta som en skandal för alla oss som gillar Kapten Blod och Slaghöken med Errol Flynn. Filmen, som en smula otippat är regisserad av den norska duon Joachim Rønning och Espen Sandberg, som går från Kon-Tiki till Svarta Pärlan, är varken rolig eller spännande. 3D-effekterna känns lastgamla när svärd och gevär riktas mot biopubliken. Spelet mellan Brenton Thwaites och Kaya Scodelario är stendött.

Sparrow, som är stupfull från start till mål, gör en snygg entré efter filmens långa prolog. Depp är i hyfsad god form under tio minuter. Sedan sjunker Pirates 5 som en sten samtidigt som jag fick ont i öronen av det bombastiska soundtracket.

Storymässigt är Sparrow som vanligt på jakt efter något. Den här gången en karta som skall leda fram till Poseidons treudd som i sin tur skall bryta världshavens alla förbannelser. Javier Bardem spelar zombiekaptenen Salazar och är dramats bad guy. Geoffrey Rush upprepar rollen som kapten Barbossa. Alla andra skådisar, inklusive Depp, är märkvärdigt oinspirerade.

Producenten Disney, som gjorde en brakförlust med The Lone Ranger, vill inte avslöja filmens budget, men sådant går inte att hålla hemligt i Hollywood. Inspelningskostnaden landade på sanslösa 320 miljoner dollar. Rykten gör gällande att man började filma innan manuset var klart. Det förklarar i så fall varför filmen inte hänger samman. Slutet är milt sagt märkligt och fick mig att tänka på Svindlande höjder, men det kan ju knappast ha varit meningen.

Titta hellre på:

Kapten Blod (Michael Curtiz, 1935).

Slaghöken (Michael Curtiz, 1940).