Festivalen som ska rädda synthen

ANNONS
|

Tillsammans med Henrik Wittgren har Sebastian Hess tidigare arrangerat Depeche Mode-fester runt om i Göteborg. Men den här helgen tar de alltså det hela ett steg längre.

Om en grej funkar bra vill man ju utveckla den, och när Arvikafestivalen lade ner kände vi att det verkligen behövdes en synthfestival, säger Sebastian Hess.

Så de två slog sig ihop med PK Musik och började jobba på att få till Electronic Summer. Det visade sig nästan vara lättare än de trott.

– Vi hade ett riktigt lyxproblem när vi skulle boka. Vi skrev ner en lista på våra prio-ett-band och fick ja från alla, berättar Sebastian Hess.

ANNONS

Under festivalen kommer 13 liveakter – från Sverige, Tyskland, Norge, Storbritannien och Australien – att samsas med mängder av dj:s på Brewhouses tre dansgolv. Allra störst på festivalens livescen är Mesh, De/vision och Melotron, som alla gör sina första Sverigespelningar på länge. Dessutom är det världspremiär för den före detta Depeche Mode-medlemmen Alan Wilders nya konsertfilm på Bio Roy på lördag. Då är det dock hans nuvarande band, Recoil, som står framför kameran.

I dag är det inte lika många som upptäcker synthen som tidigare, och just därför, menar Sebastian Hess, är det extra viktigt med denna typ av arrangemang.

– Om scenen ska finnas kvar behövs Electronic Summer. Det är inget fel med mindre klubbar eller spelningar, men utan de stora dör genren ut snabbare.

ANNONS