Ester Martins nya öppnar filmfestivalen

ANNONS
|

I år blir det en svensk film som inviger Göteborgs filmfestival. Ester Martin Bergsmarks nya drama Nånting måste gå sönder får världspremiär på biografen Draken 24 januari inför drygt 700 förväntansfulla gäster. Liksom tidigare samarbetar Ester Martin Bergsmark med författaren Eli Levén vars debutroman inspirerat till filmen. I fjol sågs de tillsammans i den fina, självbiografiska dokumentären Pojktanten, när de förde långa självrannsakande samtal i ett badkar. Eli Levén spelade rollen som sig själv i filmen som kretsar kring sexualitet, kön och identitet. Pojktanten tävlade i Nordiska filmpristävlingen och fick ett hedersomnämnande för sin "filosofiska kvalitet" och för sitt sätt att "röra vid ett mycket känsligt, till och med existentiellt tema: det sköra bygget som vi kallar vår personlighet".

ANNONS

När GP når Ester Martin Bergsmark på telefon är han i full färd med att få sin film färdig till galapremiären. Han pendlar mellan Stockholm, Köpenhamn där han ljudmixar filmen och Berlin där han bor. När han fick reda på att Nånting måste gå sönder skulle inviga Göteborgs filmfestival blev han först överlycklig, men fick sedan feber i tre dagar, berättar han.

Hur skulle du vilja beskriva Nånting måste gå sönder?

– Det är ett drama om unge Sebastian, som längtar efter närhet och kärlek och kämpar för att få uppleva det. När någon äntligen ser honom för den han är blir han sviken och söker sig desperat till allt mörkare platser. Först när han förlorar sig själv kan han återuppstå som en starkare människa.

Liksom Pojktanten är Nånting måste gå sönder en film om sexualitet, identitet och destruktivitet. I centrum står Sebastian som lämnat sin identitet som kille för en mindre strikt definierad könstillhörighet.

ANNONS

– Sebastian känner ensamhet trots att han har både vänner och arbetskamrater. Så det rör sig mer om existentiell ensamhet, förklarar Ester Martin Bergsmark.

Pojktanten kändes nyskapande i sitt bildspråk. Är Nånting måste gå sönder lika visuell?

– Närheten till karaktärerna är viktig: att vi lär känna huvudpersonerna: de båda älskarna på glid. Så den här gången är det i första hand ett drama, fast med starka bilder. Nånting måste gå sönder känns mänsklig och fysisk, väldigt levande. Den utspelar sig i nutid och är kanske inte lika "drömmig" som Pojktanten.

Hur blir det att inviga Göteborgs filmfestival?

– Helt otroligt. Draken är nog den häftigaste biografen i hela Norden. Jag har jagat upp mig när jag suttit i klipprummet och tänkt på alla hundratals som ska bänka sig där. Den ångesten blir bara värre för varje film. Särskilt nu när jag gjort en film som inte är lika fri i formen som de tidigare.

ANNONS

Hur har samarbetet med Eli Levén gått till?

– Vi har skrivit manus ihop, fritt efter hans roman. Boken är lite speciellt skriven, med en inre röst som talar. Det har vi gjort om i filmen.

Ester Martin Bergsmark poängterar att nya filmen trots svärtan också rymmer mycket humor.

– Det handlar inte bara om mörker utan om den första, oskuldsfulla kärleken. Här finns ömhet, fjärilar i magen och slag i magen.

"Allt ryms i hans filmiska värld"

Marit Kapla, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival, är nöjd med årets val av öppningsfilm:

– Det är roligt att följa Ester Martin Bergsmark i hans konstnärskap. Fastän han ännu inte gjort så många filmer har han redan utvecklat ett väldigt personligt bildspråk. Han filmar sådant som är fult och äckligt, för att sedan gå hela skalan till det allra mest vackra, poetiska. Allt ryms i hans filmiska värld.

ANNONS

Redan 2008 guldbaggebelönades Ester Martin Bergsmark för dokumentären Maggie vaknar på balkongen. Nånting måste gå sönder medverkar nu som en av åtta filmer i Göteborgs filmfestivals nordiska tävling.

Programmet för Göteborgs filmfestival släpps i sin helhet under onsdagen.

ANNONS