Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
WEBB gao_03
Katja Riis Eilertsen i Göteborgs alternativa orkester.

De vill spela all världens musik

I morgon, onsdag, uppträder 35 musiker från 15 olika länder på Stora teatern, när Göteborgs alternativa orkester tar plats på scenen.

Det började för fem år sedan, när Jorge Alcaide fick en idé på spårvagnen vid hållplatsen Masthuggstorget. Han ville förena ett stort antal musiker med många erfarenheter i en orkester. Det blev så småningom GAO, Göteborgs alternativa orkester, som samlas varje onsdag på Musikhögskolan.

Hittills har de haft konserter på Göteborgskalaset, Planetafestivalen, Världskulturmuseet och Liseberg. I april genomförde orkestern sex föreställningar med musikaliska experiment på Röhsska. Skolklasser fick delta i musiken genom att till exempel dirigera. Ett experiment man genomförde var att dela ut fjärrkontroller till barnen. Med dessa kunde man tända och släcka musiken hos enskilda musiker.

Blir det några fjärrkontroller under er konsert på Stora teatern?

- Det är inte omöjligt. Det var en väldigt kul grej, säger Jorge Alcaide.

Så vad är det alternativa med orkestern?

- Vår orkester består av väldigt olika människor som vanligtvis inte spelar med varandra. På det sättet är det en ny plattform som inte funnits förut i Göteborg, säger Jorge Alcaide. Vissa är klassiska musiker som är vana att spela efter noter. Andra är improvisationsmusiker och andra är folkmusiker som ofta brukar lära sig musik på gehör.

Jorge Alcaide som leder Göteborgs alternativa orkester.
Jorge Alcaide som leder Göteborgs alternativa orkester.
Musikaliskt försöker GAO att hämta influenser från olika musikstilar och olika hörn av världen.

- Det finns många musikaliska språk som använder improvisation, som persisk, kinesisk och olika typer av afrikansk musik. Det handlar om att experimentera med orkesterformen utifrån mångfald och utifrån en idé om hur vi kan göra det mer öppet.

Själv menar han att orkestrar har stagnerat i sin form. Ju större en orkester är, desto mer formbunden och hierarkisk blir den. Men om man som ni har väldigt många musiker och stilar, är inte risken att det blir kaos?

- Ja, i början kunde jag komma med jättekonstiga idéer, skrattar Jorge. Musikerna klagade: "Mitt instrument kan inte spela de här tonerna". Den här formen kräver mycket tålamod, tolerans och respekt för varandra.

Orkesterns musikaliska utveckling är ett kontinuerligt experiment.

- Det kan bli mer instrument. Det kan bli färre instrument. Men det kommer bli musik som vi inte har hört förut. Vi tänker att orkestern ska bli ett forum för ny musik som skrivs av göteborgare eller kanske till och med internationella artister som vill samarbeta med oss, säger Jorge Alcaide.

Mohammed Nader och Dara Ali i Göteborgs alternativa orkester.
Mohammed Nader och Dara Ali i Göteborgs alternativa orkester.

Fakta: Ett hus som heter världen

Konsert med Göteborgs alternativa orkester onsdag 28 september kl 19 på Stora teatern.

 

Mest läst