Göteborgsoperan.
Göteborgsoperan.

Chefer på Göteborgsoperan slapp skatta för resor

Skattebetalarna bekostar privata utlandsresor för två av Göteborgsoperans chefer, det ingår i deras förmåner. Att resorna inte har förmånsbeskattats kom fram först när GP granskade kontrakten.

ANNONS
|

De båda konstnärliga ledarna på Göteborgsoperan, Adolphe Binder och Stephen Langridge, har anställningskontrakt med generösa förmåner.

Bland annat har arbetsgivaren betalat upp till tio privata resor per år för dem. Resorna ska gå till deras hemländer, Tyskland respektive Storbritannien.

Göteborgsoperans vd Ronnie Hallgren betonar att kontrakten skrevs innan han tillträdde (2011 för Binder och 2013 för Langridge). Han tycker dock att upplägget är rimligt.

–Har vi en konstnärlig ledare från England som flyttar hit, första åren utan sin familj, så måste den personen kunna komma hem och träffa familjen, säger han.

Borde inte en chefslön täcka sådana kostnader?

–Det kan man ha åsikter om, men detta är inget ovanligt i den internationella scenkonstvärlden.

ANNONS

GP begärde ut de båda chefernas kontrakt och såg att det inte stod i Adolphe Binders avtal att förmånen med privata resor skulle förmånsbeskattas. När vi frågade Operan om detta drogs en intern utredning igång som nu är klar.

Det visar sig att varken Operan eller någon av de båda cheferna har anmält de privata resorna till Skatteverket. Några av resorna behöver inte förmånsbeskattas, då forskarskattenämnden har beviljat skattebefrielse för två resor per person och år i tre år, så kallat expertkontrakt.

Men enligt Operans egen genomgång borde Binder ha betalat skatt för sammanlagt nio resor (värde cirka 24 000 kronor) och Langridge för två resor (värde cirka 8 000 kronor).

Enligt Ronnie Hallgren beror det hela på en kombination av olika orsaker, där dålig kommunikation är den röda tråden.

–Vi haft en bristande rutin i informationsflödet till de avdelningar hos oss som hanterar resor, skatter och löner.

–Informationen från Operan har inte varit tydlig nog till de berörda cheferna, då de kommer från England och Tyskland. De har själva inte uppfattat att förmånsbeskattning ska ske utöver ett visst antal privata resor.

Nu har det blivit ordning på rutinerna i huset och i framtida kontrakt med konstnärliga ledare kommer det att framgå tydligt vad som ska förmånsbeskattas, lovar han.

ANNONS

–Nu är vi visa av skadan.

Operan kommer att skicka in en rättelse till Skatteverket före sommaren. Dessutom kommer man att betala både kvarskatten och eventuella straffavgifter åt de berörda cheferna, eftersom det är Operan som varit otydlig.

–Jag tycker som vd att det är helt rimligt att vi gör den abrovinschen. Men rätt ska vara rätt.

Hur har de reagerat på det här?

–Binder har vi bara kontakt med via mejl, Stephen träffar jag dagligen och han hade inga synpunkter på detta.

I våras slutade den konstnärliga chefen för Operans danskompani, Adolphe Binder, i förtid efter fyra och en halv konfliktfyllda år. Processen med att hitta hennes efterträdare har gått in i slutfasen, säger Ronnie Hallgren.

–I bästa fall har jag ett namn klart om någon vecka.

Fakta: GP:s granskning

Göteborgs-Posten har i flera artiklar under våren granskat Göteborgs-operan.

22 mars: Efter att Adolphe Binder slutat i förtid vittnar dansare vid Operan om år av mobbning, konflikter och manipulativ ledarstil från danschefen. Trots omfattande klagomål förlängde ledningen hennes kontrakt under perioden.

23 mars: Danschefens sambo gjorde 57 kortfilmer för Göteborgs-operan, till en kostnad av närmare 600 000 kronor. Inte ett enda uppdrag upphandlades och det saknades skriftliga avtal.

5 april: Fler anställda vittnar om långvariga psykosociala problem på Operan. Först efter facklig press togs den utpekade chefen bort. En grupp dansare träder fram i ett brev och menar tvärtom att arbetsmiljön är god.

ANNONS