Busy, busy, sunny day. Målning av Michael Bevilacqua, 2003.
Busy, busy, sunny day. Målning av Michael Bevilacqua, 2003.

Byte av medium lätt som en plätt

ANNONS
|

Om ett medium eller en genre är gammal eller ny är det få som bryr sig om i dag. Det är Michael Bevilacquas inverterade popkonst bara ett av tusen exempel på. Det är ett slags vårdande av ett väl igenkännbart fält. Dessutom säljer det säkert bra hos popsmarta galleriet Deitch i galleristaden nummer ett, New York. Louisiana väljer nu att visa femton snygga reklambyråtavlor och en matchande racerbil. Det går helt i linje med trenden bland större konstinstitutioner, att efter några år med inriktning på det projektbaserade och politiska åter exponera tydliga objekt. Marknaden jublar.

Verken innehåller också en passande dos av radikalitet. För visst går det att läsa verkens användning av logotyper som ett främmandegörande av branschens bundenhet till företag och intressen, men hur intressant är det? Man kan i bästa fall se det som ett resultat av att försöka ta sina influenser i besittning på ett eget sätt, genom ett tidskrävande komponerande med de tillfälliga aktuella intrycken som noter. I så fall handlar det om att utifrån en ström av intryck från bilder och musik urskilja och centrera mening till något unikt och avgränsat. Men för mig blir en målning som Screamadelica inte mycket mer än ett pojkrumspysslande, med Primal Scream i hörlurarna.

ANNONS

Bevilacquas verk baseras på allt som tillhör hans audiovisuella kultur. Här blandas motiv från varumärken av alla slag. Det är andras verk som utgör informationsmaterialet, oavsett om det gäller en annan konstnär, en rockgrupp eller ett modeföretag. Det är en vanlig hållning i en tid där digitaliseringen möjliggör förflyttning av information från ett medium till ett annat, lätt som en plätt. Att Bevilacqua också är DJ förvånar ingen, men att inte vara det är i dag en marginaliserad, obskyr hållning. Nej, här handlar det om att skapa sin egen värld så gott det går. Dig your own hole, som ett verk med referenser till Matthew Barney heter.

Det gör verken till tillfälliga representationer av Bevilacquas egen historia, men också till samtidskartor över varumärkenas globala intressen. Tavlornas olika dateringar utgör en historia över den dagsaktuella konjunkturens dom över logotyper, vissa glömda, andra ute, vissa still going strong: Oasis ut, Ramones funkar, et cetera. Och liksom vissa känner sig smarta när de känner igen ursprunget till samplade beats medan andra bara dansar, så kommer också tavlor som exempelvis Busy, Busy, Sunny Day (2003) att generera liknande reaktioner. Locals only blir då både ett budskap och en referens till The Surf Punks. För konstnären må den privata referensen vara viktig, men för betraktaren aktualiserar den bara språkets karaktär av kod och lösenord. Om liberala kulturpessimister argumenterar för att identitet är vad du konsumerar så bekräftas detta av Bevilacquas verk, med den skillnaden att han också producerar verk som nu musealiseras och varufieras. Det är bara på museer som man fortfarande drömmer om förekomsten av riktiga "locals". Bevilacqua skrattar säkert gott hela vägen till banken. Nu kan han köpa ännu mer material. Let the good times roll! På Louisiana kostar det bara 100 spänn att vara med och leka.

ANNONS

Då får man dessutom ta del av ett multimedialt Manifest av superarkitekten Jean Nouvel. Här framträder han inte bara som en viktig arkitekt utan också som en potentiellt viktig tänkare, en allkonstnär full av utsagor om vad som påverkar vår upplevelse av tid och rum. Intressant till en början. Här finns inga miniatyrmodeller! Men när små fotografier av hans byggnader (exempelvis fantastiska prestigebyggen som Institut du Monde Arabe, Fondation Cartier och Quai Branly Museum, alla i Paris) har ljudsatts med en uppläsning av Descartes Om metoden tar mystiken överhand. I ett tapetserat statement och i ett filmat samtal med mediefilosofen Bernard Stiegler radas klyschorna om medialiseringen av rummet upp, men det är uppriktigt, intellektuellt och naket! Tröttnar man tar man bara ett dopp från bryggan ritad av Nouvel.

ANNONS