Biljett-robotar kan köpa mängder av biljetter

Idag släpps biljetterna till Bruce Springsteen på Ullevi. Men ligger fansen redan hopplöst efter biljett-robotarna?

ANNONS
|

Jakten på biljetter till de största arrangemangen blir intensivare för varje gång. Hetsen när Håkan Hellström sålde slut ut två Ullevi på bara några timmar var enorm och trycket efter platserna till Beyoncé på Friends arena var hårt. När nu Bruce Springsteen återvänder till Ullevi har hans publik våndats i olika Facebook-trådar redan veckor innan biljettsläppet. Ska man tro Eric Schneiderman vid åklagarmyndigheten i New York är deras oro befogad.

- Biljettförsäljning är en på förhand uppgjord match, konstaterade Schneiderman tidigare i år när han presenterade en 44 sidor tjock utredning av detaljerna kring ett antal större biljettsläpp i New York.

ANNONS

Enligt Schneidermans rapport är det i genomsnitt bara 46 procent av biljetterna till stora konserter och sportevenemang i USA som är tillgängliga för allmänheten. När biljetterna släpps har redan sexton procent av biljetterna lagts undan för branschfolk (artister, arrangörer, sponsorer, media) och ytterligare 38 procent sålts i förköp. I USA är det vanligt att innehavare av exempelvis ett visst kreditkort har förtur, något som blir vanligare även i Sverige.

- Det pågår en förändring åt det hållet i hela branschen där man även möter konsumenternas förväntningar på olika sorters paketlösningar. Men det är viktigt att komma ihåg att det inte alls är i samma omfattning som i USA. Det är helt olika sorters marknader. För att ta Springsteens konsert som exempel förekommer inga förköpsbiljetter överhuvudtaget, utan det är enbart torsdagens biljettsläpp som gäller, säger Kristofer Åkesson på Live Nation, som gällande andra konserter inte har några specifika siffror på hur stor del av biljetterna som inte går till allmän försäljning.

- Det varierar mellan artister och turnéer, men det är alltidett kraftigt begränsat antal biljetteri de fall det förekommer förköp överhuvudtaget, säger han.

I USA, liksom i Sverige, är det multinationella Ticketmaster (Ticnet) som sköter biljettförsäljningen. Ticketmaster är i sin tur en del av Live Nation Entertainment Inc.

ANNONS

I USA är man öppna med att kampen mot så kallade "bots", programvara som tar sig förbi biljettköerna, är tuff. Man försöker mota bort robotarna genom att biljettköparen ska klicka på bilder föreställande träd eller husfasader. Enligt Schneiderman ligger dock utvecklarna av programvaran steget före. Deras "bots" tar sig före i kön, manipulerar "jag är ingen robot-testet" och kan reservera ett stort antal biljetter genom att utnyttja den tid som systemet ger den vanliga biljettköparen för att fixa med betalningen.

Som ett exempel kan Schneiderman visa hur en enstaka robot lyckades köpa 1012 biljetter under loppet av en minut till U2:s konsert i Madison square garden. Åklagaren visar också hur en robot köpte 520 Beyoncé-biljetter till Barclay's center i Brooklyn på tre minuter. Som på den svenska marknaden finns biljetterna snabbt ute på andrahands-marknaden. Till mångdubbla priser.

Vare sig Eric Schneiderman eller företrädare för branschen har några färdiga svar för hur man ska komma tillrätta med problemet men hos Ticnet jobbar man kontinuerligt för att göra systemet säkrare.

- Problemet med "robotar" är betydligt större i USA än i Europa och England. Men vi uppdaterar ändå våra system och har nyligen gått över till CAPTCHA som är Googles senaste verktg för att skilja robotar från riktiga biljettköpare, säger Giles Cooper, pr manager på Ticketmasters England-kontor.

ANNONS

- Vi har dessutom egna metoder att stoppa robotarna, vårt mål är alltid att riktiga fans ska han en rättvis tillgång till biljetter.

Inför Springsteen-släppet har en del av fansen försökt ta saken i egna händer. I en sluten Facebook-grupp hjälper man varandra med tips och har ett system där man säljer vidare eventuellt överblivna biljetter till utgångspris.

ANNONS