Baggarna kompromiss mellan brett och smalt

"Juryns miss är helt obegriplig" skriver Maria Domellöf-Wik.

ANNONS
|

När Yarden invigde Göteborgs filmfestival i fjol var Ita Zbroniec-Zajts bildpoesi det som verkligen lyfte den svidande dystopin om arbetslinjen . "Utsökt" var ordet jag använde i min recension, och närbilderna av Anders Mosslings förtvivlan i rollen som uppgiven kulturarbetare har etsat sig fast.

För den insatsen kan han nu få en Guldbagge.

Och Ita Zbroniec-Zajt har chans på två. Ett roligt besked från Guldbaggejuryn är att hon dubbelnomineras - dels för Yarden, dels för sin insats i Goran Kapetanovićs relationsdrama Min faster i Sarajevo. Jag håller tummen för att det blir hon som framåt natten den 23 januari får vandra hem som den första guldbaggebelönade "kamerakvinnan" någonsin i galans 53-åriga historia.

ANNONS

Aldrig förut har så många nominerats till en guldbagge som i år, sedan regelverket ändrats. Och visst är det en fin tanke att uppmärksamma fler för förtjänstfulla insatser. Samtidigt tampas svensk film med sjunkande besökssiffror och majoriteten ser helst filmer om män som heter Ove eller hundraåringar som kliver ut genom fönster.

Efter fjolårets Guldbagge-triumf för smalare filmer (Efterskalv, Tjuvheder och Flocken) känns årets nomineringar mer som en kompromiss mellan det breda och det smala. Måns & Felix Herngrens publiksuccé 101-åringen ligger i topp med åtta nomineringar tätt följd av Johannes Nyholms originella samtidssaga Jätten och den initierade resan i Min faster i Sarajevo med sex nomineringar var.

Även Sophelikoptern och Ashang Bashis starka Skörheten kan utses till årets bästa film. Såväl Hanna Sköld som Alexandra-Therese Keining har bagge-chans för bästa regi.

Tuva Jagell uppmärksammas välförtjänt för sin gränsöverskridande roll som Kim i Pojkarna och Maria Sundbom för insatsen som psykiskt sjuk mamma i Flickan, mamman och demonerna. En rollfigur som inspirerats av regissörens mamma, filmkritikern Gerd Osten.

Michael Nyqvist utmärkte sig som chefredaktör i Den allvarsamma leken, en nominering lika väntad som Henrik Dorsins som flummig skivbutiksägare i Flykten till framtiden.

ANNONS

Björn Olsson är verkligen värd en bagge för sin vilda västern-osande musik som berikarJätten. Jonathan Silén lyfts roligt nog också fram för sin intressanta roll som sektledare i Det moderna projektet.

Hur juryn kunnat missa Sara Broos dokumentär Speglingar är däremot helt obegripligt. En av fjolårets starkaste filmer.

ANNONS