Antirasistisk film hela veckan

ANNONS
|

- Man blir ofta väldigt känslomässigt berörd av film och utifrån den känslan kan vi fördjupa diskussionen, säger Karin Frennemo, projetledare bakom Antirasistiska filmdagarna.

Temat är mänskliga rättigheter. På Bio Capitol, Atalante, Hagabion, Kulturhuset Blå Stället, Världskulturmuséet och i Frölunda Kulturhus pågår till och med fredag gratis filmvisning med efterföljande diskussioner. Två av många pärlor i programmet är israeliske Ari Folmans självbiografiska animerade Waltz with Bashir och Budda föll av skam, iranska Hana Makmalbafs oförglömliga skildring av envisa lilla Bahktay, 6 år, som drömmer om att lära sig läsa men fångas på skolvägen av ett gäng pojkar som leker talibaner och amerikaner.

ANNONS

Sammanlagt visas 45 filmer och hålls drygt 60 filmseminarium under de Antirasistiska filmdagarna som nu arrangeras för sjunde gången. Festivalen startade i Malmö under en tid då minnet av brända flyktingförläggningar och Lasermannens härjningar var färskt, berättar projektledaren bakom Antirasistiska filmdagarna Karin Frennemo.

- Vi är många människor som fortfarande känner att vi lever i ett segregerat samhälle, och att vi borde göra något åt det. Under festivalen möts människor från alla stadsdelar i salongerna. Diskussionerna som då uppstår är nästan det bästa av allt!

Vilka är annars höjdpunkterna på de antirasistiska filmdagarna?

- Welcome, en fransk film om en 17-årig kurdisk kille som jag just sett här på Hagabion, är känslomässigt omtumlande. En föreläsare från Rosengrenska stiftelsen var inbjuden efteråt för att tala om de papperslösas situation.

Karin Frennemo nämner vidare att tonåringar från Hjällbo på måndag kväll diskuterade sin syn på media, polis och räddningstjänst och visade klipp ur egna filmer. Filmaren Hasse Wester visar på onsdag sin film Den gyllene stranden på Världskulturmuséet och diskuterar turismens konsekvenser.

- Den gyllene stranden handlar om en isolerad indisk by som nås av turismen vilket förändrar bybornas värderingar, berättar Karin Frennemo.

- Ett bra exempel på hur turism och rasism kan visa sig hänga i hop.

ANNONS

Bland intressanta festivalgäster nämner hon musikern och konstnären Dror Feiler, ordförande för JIPF, judar för israelisk-palestinsk fred, som pratar om egna upplevelser av den israeliska armén, efter visningen av Ari Folmans Waltz with Bashir. Musse Hasselvall, programledare för nya SVT-programmet Välkomna nästan allihopa, diskuterar rasismens nya ansikte i Sverige. Kritikern och journalisten Mikael Löfgren diskuterar medias roll i samhället efter visningen av Erik Gandinis dokumentär Videocracy. Regissören Cecilia Parsberg berättar om inspelningen av sin internationellt mycket uppmärksammade dokumentär Ett hjärta från Jenin, som kretsar kring israeliska flickan Samah som lever med ett nytt hjärta, donerat av den palestinske pojken Ahmed.

Filmprogrammet innehåller allt från afrikanska relationsdramat Regn över Conakry - med medföljande diskussion om fältarbete i Senegal - till författaren Bennie Åkerfeldts föreläsning om sin bok om romanoa, resandefolket i Sverige - de som förr kallades "tattare".

- Den gemensamma nämnaren är berättelser om människor som hamnat utanför av olika skäl. Vi vill visa strukturer som skapar rädsla som i sin tur bygger ett samhälle där "vi" ställs mot "dom".

ANNONS