Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 2

Bild: Bild: Kent Hallgren

Nätagerande på schemat

Göteborg Ett ämne upptar schemat på Plusgymnasiet i dag: Hur vi beter oss mot varandra i livet och på nätet. Lärare hälsade eleverna välkomna i entrén.

Gymnasiet i Gullbergsvass öppnade igen efter det påvtingade uppehållet under onsdagen. Elever kom ensamma eller i grupper och mötte skolans medarbetare innanför dörren:

- Hej, välkomna, fick de höra.

Stämningen föreföll vara mycket god, dagen före avslutningen och jullovet, även om bakgrunden är allvarlig och omtumlande - med näthat, rykten, klappjakt på en påstådd Instagramkontohavare, kravaller och polisingripande.

Paula Hammerskog är kommunikationschef för Plusgymnasiets ägare:

- På morgonen samlar vi medarbetare och diskutera med dem vad som hänt. Folk måste få resonera och reflektera.

Skolans 650 elever har delats upp i två grupper:

- Hälften kommer vid klockan tio på förmiddagen och resten klockan ett. Då har vi stärkt upp med extra personal och experter på bland annat sociala medier.

Eleverna ska prata om två saker med de vuxna. Dels grunden till det som hänt - hur vi beter oss på sociala medier på internet. Dels känsloreaktionerna efter de tumultartade scener som många bevittnade utanför skolan i tisdags.

Närvarande är den i sammanhanget erkända konsulten Brit Stakston.

- Jag känner henne sedan många år och jag vet hur bra hon är att prata både med ungdomar och pedagoger och hur viktigt hon själv tycker det är, säger Paula Hammerskog.

Det blir dock inga föreläsningar.

- Vi kommer att låta folk prata och låta deras egna behov styra vad vi ska prata om och hur vi ska spendera dagen. Det viktiga är att komma igång och få ut vad det är man funderas kring efter en sådan här händelse.

För eleverna på Framtidsgymnasiet, som också stängdes i onsdags, finns inga särskilda planer.

- De missade sin skolavslutning i går och har jullov. Jag tror att de skulle tycka att det vore konstigt att bli inkallade för det här. De var ju inte heller på skolan när saker och ting hände och inte heller inblandade på samma sätt i nätmobbningshistorien.

- Så vi tror inte behovet är lika stort. Men rektorn där är väldigt bra på att känna av sådant och har koll på sina interna system. Jag vet att hans elever har många ingångar till sina mentorer och lärare, säger Paula Hammerskog.

Bild - 1
Mest läst