Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
04-Fredrik-wistrand-ekonomi

Bild: Olof Ohlsson

My Dentist utmanar traditionell tandvård

Först skakade han om hela svenska optikerbranschen med knivskarp konkurrens. Nu tänker Fredrik Wistrand göra om samma sak med tandvården och drar igång kedjan My Dentist.

I sommar öppnar nya göteborgska tandvårdskedjan My Dentist sin första butik/klinik i en lagom stor stad någonstans i västra eller södra Mellansverige. Exakt var är inte bestämt. Ännu söker man lokalen med det perfekta läget.

Men upplägget är glasklart kopierat av optikerkedjan Smarteyes som satte hård press på svenska optikerbranschen med butiker i attraktiva lägen och låga priser. Fredrik Wistrand var vd där från den första butiken i Borås till expansionen över Sverige och ut i Norden.

När han slutade på Smarteyes för ett år sedan fanns kedjan i tre länder och omsatte en halv miljard kronor.

– Då tänkte jag att nu är det dags att göra något nytt i livet. Och vi landade snabbt i tandvårdsbranschen, säger Fredrik Wistrand, vd för My Dentist.

Vi, innebär han och Per Jansson, som är finanschef, går in med egna investeringar tillsammans med intressenter. Båda har sina rötter i den otåliga telekombranschen och vill gärna utveckla vad de tycker är en omodern bransch.

– När jag började med optik undrade jag vad det var för gammaldags stofiler? I den branschen hade det inte hänt någonting. Nu när vi gör samma sak med tandvårdsbranschen kan vi konstatera att där har det inte heller hänt någonting, säger Fredrik Wistrand.

– Det har skett mycket med tandvården som sker inne i munnen, och svensk tandvård är mycket framstående. Men branschen har inte alls tagit till sig detta med kundbemötande, och hur man skaffar och jobbar med kunder. Där ser det likadant ut som för 15-20 år sedan, som om det vore fult att marknadsföra sig.

Han ser en enorm utvecklingspotential inom tandvården, en bransch som omsätter cirka 24 miljarder kronor årligen, jämfört med optikerbranschen som omsätter sju miljarder kronor.

Hur tänker då My dentist förändra spelplanen?

– Vi kommer att kopiera mycket från Smarteyes. Det är ett av skälen att vi gör detta. Vi har gjort det i en bransch och nu ska vi göra samma sak i en bransch som är fyra gånger så stor. Och hos oss kommer det inte att heta klinik utan butik, säger Fredrik Wistrand.

– Själva tandvården ska vi inte göra annorlunda, men vi ska flytta tandvårdkliniken ned till huvudgatan och till köpcentra som Nordstan och Västra Frölunda och finnas tillgängliga för kunderna på de platser där de rör sig, och på de tider de kan, i stället för att som i dag kallas till tandläkaren klockan 10.30 och vara tvungen att ta ledigt från jobbet. Vi ska ha en riktig butiksfront där man kan komma på drop-in, säger han.

Efter att första My Dentist-butiken har haft öppet ett halvår, ska man göra en utvärdering. Uppnår man målen så är planen att rulla ut en tandvårdskedja.

– Affärsplanen i dagsläget är 45 butiker under de kommande fem åren i Sverige. Visionen är att vi ska bli Nordens största privata tandvårdskedja. I dag är Praktikertjänst störst, som omsätter fyra miljarder kronor. Så det är vad vi har att fightas med storleksmässigt, säger Fredrik Wistrand.

My Dentist är inte tänkt att bli en lågpriskedja.

– I dag drivs inte branschen av pris, för idag går det inte att jämföra. Däremot så kommer vi att arbeta mycket med erbjudanden för att tilltala olika kundgrupper vid olika tillfällen. Och vi kommer att erbjuda den årliga undersökningen gratis till vissa kunder till exempel, säger han.

Mest läst